Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

En fredelig øy i et stormfullt hav

Turister og israelske jøder har mer eller mindre sluttet å komme til de arabiske nabolagene i Jaffa siden utbruddet av den siste Intifadaen i slutten av september. Da er det som et pust av en frisk bris å besøke WIZOs jødisk-arabiske daghjem i Jaffa.
Jødiske og arabiske barn møtes til fredelig sameksistens på daghjemmet i Haifa.

Siden TV-programmene i Israel og rundt i verden har vært fylt med inntrykk av jødisk-arabisk vold, inklusive bilder av israelske arabere som demonstrerte i Jaffa, var det bare naturlig å føle en viss engstelse da vi gikk for å besøke det jødisk-arabiske daghjemmet i hjertet av Jaffa.

Fred og ro
En fredelig stemning syntes å trenge igjennom daghjemmet, en slående kontrast til de daglige overskriftene. Og til tross for alle sikkerhetsforanstaltningene rundt hjemmet, straks man er innenfor møter man en atmosfære av ro og kreativitet i lek, avslappede barn og dyktige ledere.

Det som gjør dette daghjemmet annerledes enn de andre WIZO arbeider med er at 65 av de 80 barna som oppholder seg her daglig er arabere, både kristne og muslimer. Lederne tenker ikke så mye over hvem som er hvem. «For oss er de ganske enkelt barn», sier lederen Goni Blecher.

På spørsmål fra gjesten om det var noen problemer under demonstrasjonene i nabolaget er svaret:

«Alle barna kom til senteret som vanlig, selv under de vanskeligste dagene, også de jødiske barna».

Staben hadde bestemt at alt skulle være som vanlig. Selv foreldre med barn som var blitt for store til å gå i barnehagen, kom innom for å si shalom, at vi er glad i dere og er imot alt som hender.

Demonstrasjoner, kyss og klemmer
Sannheten er at personalet så noen av de arabiske foreldrene delta i demonstrasjonene, men dagen etter kom de med barna sine som vanlig. Det var ikke lett for personalet å gi barna til disse foreldrene en klem den dagen, men de gjorde det. «Vi har en vidunderlig stab, som først og fremst tar seg av barna og derefter tenker på forholdet til foreldrene,» sier Varda som er øverste leder.

Når det gjelder barna, så spiller det ingen rolle om de er arabere eller jøder, kristne eller muslimer. De har alle de viktigste behovene og får alle den samme omsorg. Barn tenker ikke på nasjonalitet eller religion. Disse barna er jo meget små. Både for barna og foreldrene ender verden ved gjerdet.. Alle her vet at livet er annerledes så snart du går ut av porten. Alle foreldrene vet at WIZO er en upolitisk organisasjon. Siden befolkningen i Jaffa er blandet, er det naturlig at det både er jødiske og arabiske barn på daghjemmet. De arabiske foreldrene har selv valgt å sende sine barn hit istedenfor til et daghjem for bare arabiske barn.

Hva er grunnen?
Det er mange grunner. Først og fremst har de en virkelig populær leder. Foreldrene ser i avisene hva de skal se etter når de velger stedet de vil sende barna til: Om det er rent og ordentlig,
hvor mange førskolelærere det er, utstyret, lekemulighetene, sikkerheten, hvordan lederne tar seg av barna, programmet for læring. Alt dette samlet betyr noe for foreldrene. Når det gjelder de jødiske barna, er det noen av foreldrene som bevisst sender barna hit for at de skal lære seg sameksistens.

Ellers er det viktigste for de jødiske foreldrene hva barna lærer.

Jøder, arabere og vietnamesere
Får lærerne noen spesiell opplæring i å takle arbeidet med denne spesielle blandede befolkningen? «Nei,» sier Varda, «men vi har regelmessige møter med staben hvor vi tar opp alle problemer som kan oppstå. De fleste av lærerne er jødiske, men det er som regel også to arabiske assistenter og til og med en vietnamesisk pike som snakker hebraisk. Hun arbeider her som en del av sin militærtjeneste, og kom hit med foreldre som var båtflyktninger.» Vardas foreldre kom fra Irak, så hun har hørt arabisk hjemme og kan snakke med de arabiske barna.

Hebraisk er nøkkelen
Dagligspråk på hjemmet er hebraisk. Skjønt det vil overraske noen, foretrekker de arabiske foreldrene at alt foregår på hebraisk. «De bor i Jaffa, er israelske borgere, og det er viktig for dem at deres barn lærer seg hebraisk. Det er en av nøklene til suksess i det israelske samfunnet.»

Barna snakker arabisk hjemme, og dette er den eneste mulighet disse små barna har til å snakke hebraisk. Staben kan snakke elementært arabisk, noe som setter dem i stand til å kommunisere med barna. De tillater også barna å snakke med hverandre i det språket de selv velger. Det er mulig å se en gruppe barn sitte rundt bordet, og når en liten pike snur seg til venstre, snakker hun hebraisk, mens hun snakker arabisk til barnet til høyre. Det faller helt naturlig.

Lærer de jødiske barna arabisk?
De har ikke noe valg. Noen ganger spør lederen et barn om noe, og svaret kommer på en blanding av arabisk og hebraisk. Det er OK og faller naturlig.

Hva med helligdagene?
«Vi feirer alle jødiske helligdager på en måte som faller greit for barna og snakker ikke om hva de gjør hjemme. På Shavuot (Ukefesten) leser vi bibelhistorier som er felles for alles tradisjoner.
Når det kommer muslimske og kristne helligdager, ønsker vi alltid barna «Happy holiday»

Hva med arabernes hellige måned Ramadan?
Ikke noe problem. Ifølge muslimsk tradisjon er barna fritatt for fasten. På fredagene feirer alle Kabalat Shabat (Sabbatens komme) sammen.
Mange av barna kommer fra fattige hjem. Noen av dem har vært utsatt for vold hjemme. De får støtte fra offentlige velferdstjenester som sender barna til dette hjemmet. Det er kanskje den eneste muligheten barna har til å få en god start i livet. Her finner de et varmt hjem og de får mulighet til å utvikle seg, hver især i forhold til sine evner og muligheter.

Modell til integrering
Dette er ikke bare et senter for arabsik-jødisk sameksistens. Det er også en modell for integrering mellom barn fra fattig og mer veletablert familiebakgrunn. Det er også noen barn som har blandet arabisk-jødisk familiebakgrunn, hvor en av foreldrene er arabisk, den andre jødisk.

Stedet tjener også som en slags uformell skole for foreldrene, som lærer hvordan de skal oppføre seg overfor barna sine.

Blir dette gjort på en formell basis?
Noe av det kommer naturlig, og noe er resultatet av møter som blir holdt to ganger om året.

De fleste av barna bor i det nærmeste nabolaget i hjertet av Jaffa, så det er naturlig at det er flest arabiske barn på daghjemmet. Det interessante er at man har forøkt å innføre bruk av arabisk på hjemmet parallelt med hebraisk i noen av aktivitetene. Til ledernes overraskelse var det foreldrene til de arabiske barna som protesterte. De hadde nettopp valgt dette stedet for at barna skulle lære hebraisk og ba om at man ikke måtte gjøre noen forandring.

Et levende laboratorium for kreativ sameksistens
Dette er virkelig et unikt daghjem. De legger vekt på bruk av kunst tilpasset barnas nivå, og barna er meget kreative. Det som skjer her er et levende laboratorium for kreativ sameksistens, en virkelig modell for hele landet.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart