En mann mistet natt til mandag livet etter å ha blitt truffet av et kjøretøy ved motorveien 34, nær kibbutz Nir Am sør i Israel. Dette var det 450. dødsfallet i trafikken i år, som gjør 2025 til det dødeligste på 20 år, skriver Jerusalem Post.
Nasjonal trafikksikkerhetsmyndighet (NRSA) bekrefter at 2025 er året med flest dødsulykker i den israelske trafikken i løpet av de to siste tiårene.
Av de 450 som så langt i år er drept i trafikken var det 32% av ofrene som kjørte sin egen bil, mens 27% av de drepte er fotgjengere som er påkjørt. Det betyr at over 120 fotgjengere har mistet livet i trafikken i Israel så langt i år.
Også et stort antall motorsyklister har mistet livet i trafikkulykker.
Israel har de siste årene hatt flere kampanjer i et forsøk på å få ned antallet drepte i trafikken, men likevel har antallet drepte bare økt.
I årene mellom 2020 og 2023 lå antallet trafikkdrepte på rundt 350 i året, men i fjor passerte det 400 drepte for første gang siden 2008. Den negative utviklingen har fortsatt i år, med en økning i antallet drepte på over 10 prosent.
Israel har langt flere dødsfall i trafikken i forhold til veibruk enn Europa. I 2022 vedtok daværende transportminister Merav Michaeli en flerårsplan som tok sikte på å forbedre trafikksikkerheten i Israel. Målet var å redusere skader og dødsfall i trafikken med 50 prosent.
Men implementeringen av planen drøyer. I stedet for en nedgang har det i samme tidsperiode vært en økning i antallet drepte på drøyt 30 prosent.
I et forsøk på å motvirke det høye antallet trafikkdrepte kunngjorde nylig transportminister Miri Regev at politiet vil begynne å gi kraftige bøter til dem som bruker mobiltelefonen mens de kjører. Mobilbruk kan nå straffes med bøter på 30.000 kroner.
Hvis man blir tatt flere ganger for å bruke mobilen mens man kjører, så kan man risikere å få bilen beslaglagt. Myndighetene vil også ha strengere straffer for å kjøre på rødt lys, for å kjøre for fort, for fyllekjøring og kjøring uten sertifikat.
Myndighetene vil også bruke 150 millioner kroner på å øke politikontrollene langs veiene. Politiets trafikkavdeling i Israel operer langt under internasjonale standarder, med langt færre kontroller enn hva som er vanlig i OECD-land.
Politileder Chaim Shmueli sier årsaken er at de mangler politifolk til å betjene patruljebilene, da politibetjentene trengs til andre oppgaver. Shmueli anslår at de trenger rundt 100 politibetjenter til for å kunne utføre nok trafikkontroller.









