Søk

En lang rekke ganger, lenge før Gaza-krigen i 2023, er Israel blitt anklaget for folkemord mot palestinerne. Anklagen er blitt framsatt for å demonisere verdens eneste jødiske stat. 

Da PA-president Mahmoud Abbas besøkte Tyskland i 2022, anklaget han for eksempel Israel for å ha «begått 50 Holocaust» mot palestinerne. I Holocaust ble to tredeler av Europas jødiske befolkning drept av nazistene. Som kontrast har antallet arabiske innbyggere i Gaza og Vestbredden (Judea og Samaria) økt med fire hundre prosent etter 1948. Folkeveksten skjøt fart etter at Israel fikk kontroll over områdene i 1967.

Les mer på temasiden Løgnanklagene mot Israel om folkemord og etnisk rensning og artikler relatert spesielt til Gaza

I over 1400 år er det jødiske folket blitt undertrykt og forfulgt av arabiske og muslimske grupper i Midtøsten. Helt fra jødene begynte å gjenoppbygge en stat i sitt historiske og religiøse kjerneland, ble de møtt med avvisning, hatkampanjer, vold og terror.

Etter at arabiske land ble selvstendige fra europeiske kolonimakter, kom forfølgelsen av jødene tilbake med full styrke. Jødene som var en minoritet på omlag 2 prosent spredt omkring i Nord-Afrika og Midtøsten for hundre år siden, har etablert en stat på mindre enn 0,2 prosent av landområdet.

Selv om jødenes fiender har drevet dem ut av 99,8 prosent av området, fortsetter de krigen mot jødene i Israel. 7. oktober-massakren var en del av denne krigen. Det er også palestinske myndigheters hatopplæring og belønningssystem for terror.

Denne krigen MÅ ta slutt NÅ!

Dessverre er det sterke krefter i Norge som støtter kampen for å undergrave verdens eneste jødiske statIsrael er i flere tiår blitt  demonisert av NRK, nyhetsbyrået NTB og andre medier. Norske skolebøker og den statsfinansierte elevsiden fn.no er fulle av feil om Israel. LO og andre mektige motstandere har helt bensin på bålet. Etter 7. oktober 2023 har også regjeringen, med Jonas Gahr Støre og Espen Barth Eide i spissen, markert seg som noen av de mest anti-israelske politikerne i Europa. 

Denne propagandakrigen må ta slutt nå!

Hvis du er enig, bli medlem av MIFF nå!

Natt til 13. juni innledet Israel et omfattende forhåndsangrep mot Irans militære mål. IDF bekrefter at Irans militære leder og øverstkommanderende for revolusjosgarden er blant lederne som er drept i den første angrepsbølgen.

Israel har tidligere stanset Saddam Hussein og Bashar Assad fra å få atomvåpen. En dag vil verden forstå å takke Israel.

Vil du støtte MIFFs informasjonsarbeid? Bli medlem, gi en gave, eller Vipps 39881.

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 251 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

Dersom du allerede er medlem av MIFF

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

MIFF advarer regjeringen mot handelsforbud

Statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Jens Stoltenberg. (Foto: NATO, flickr)
Tirsdag 9. desember sendte MIFF følgende brev til regjeringen.

Til statsminister Jonas Gahr Støre

Kopi til

Utenriksminister Espen Barth Eide

Finansminister Jens Stoltenberg

 

Advarsel mot forbud

Vi skriver på vegne av 15.500 medlemmer i Med Israel for fred, en av Norges største utenrikspolitiske interesseorganisasjoner. Vi ber regjeringen stanse arbeidet med det varslede handelsforbudet mot varer med opprinnelse i, og utførsel av varer til, israelske samfunn i Judea, Samaria og Øst-Jerusalem, slik det fremgår av budsjettforliket for 2026:

«Stortinget ber regjeringen innføre et forbud i lov mot innførsel av varer med opprinnelse i, og utførsel av varer til, de folkerettsstridige israelske bosetningene i Palestina og ta initiativ til at andre land innfører lignende forbud.»

Et slikt forbud mangler folkerettslig forankring, bryter med norsk og internasjonal handelspraksis, innebærer usaklig forskjellsbehandling i strid med Grunnloven og vil ramme både palestinere og norske borgere – særlig den jødiske minoriteten.

 

1. Et handelsforbud vil være diskriminerende og i strid med norsk og internasjonal handelspraksis

Det finnes 150 omstridte områder med titalls millioner innbyggere. Et særforbud rettet mot kun ett av verdens mange territorielle konflikter vil derfor være i strid med Grunnloven § 98, som forbyr usaklig forskjellsbehandling.

Norge er bundet av GATT art. XXIV(1) og XXVI(5). Etter Annex V i Oslo II-avtalen er Israel ansvarlig for toll- og handelsforvaltning i Judea og Samaria, og det er bred juridisk støtte for at GATT gjelder også for dette området. Dette er grundig drøftet av blant andre jusprofessor Eugene Kontorovich, og støttes av analyser i The Legality of Economic Activities in Occupied Territories (Duval & Kassoti, 2020).

Et særforbud kan også stride mot EØS-avtalens regler om fri vareflyt. Der tillates unntak kun ved tungtveiende hensyn til offentlig orden, moral eller sikkerhet – og kun dersom trusselen er «tilstrekkelig alvorlig». Et politisk omstridt territorium oppfyller ikke disse kriteriene.

Dersom Norge innfører et slikt territorie- og folkegruppespesifikt forbud, bryter det med både egen og europeisk praksis i saker som Nord-Kypros, Vest-Sahara, Krim, Tibet og Nagorno-Karabakh, der ingen tilsvarende tiltak er iverksatt.

2. Judea, Samaria og Øst-Jerusalem er ikke ulovlig okkupert

Det internasjonale samfunnets «prevailing approach», som FNs spesialrapportør formulerte i 2017, har vært å betrakte Israel som lovlig okkupasjonsmakt i påvente av en fremforhandlet løsning. Oslo-avtalene – som Norge medvirket til – gir Israel administrativt ansvar for C-områdene inntil sluttstatus er forhandlet.

Israels kontroll over området oppstod i 1967 gjennom lovlig selvforsvar etter angrep fra Jordan, i tråd med FN-paktens artikkel 51 hvor det heter: «Intet i denne Pakt skal innskrenke den naturlige rett til individuelt eller kollektivt selvforsvar når et væpnet angrep er blitt foretatt mot et medlem av de Forente Nasjoner…». Flere sentrale resolusjoner, herunder 242, bygger på premisset om at Israels tilstedeværelse ikke er ulovlig, men skal løses gjennom forhandlinger som fastsetter «sikre og anerkjente grenser».

Den internasjonale domstolen i Haag (ICJ) har aldri konkludert med at tilstedeværelsen er ulovlig. Tvert imot behandlet domstolen i 2004-uttalelsen spørsmålet om sikkerhetsbarrieren nettopp fordi okkupasjonen ikke er rettsstridig.

Norsk UD har tidligere hevdet at «grensene» fra før 4. juni 1967 er «internasjonalt anerkjente». Dette er ikke korrekt. Våpenhvilelinjene fra 1949 ble uttrykkelig ikke anerkjent som grenser av de arabiske statene, og grensene må etter Oslo-avtalene fastsettes i forhandlinger.

 

3. Israelske bosetninger er ikke folkerettsstridige

Norges regjering har som medvirkende til Oslo-avtalen et særlig ansvar for å legge faktiske folkerettslige vurderinger til grunn. Oslo II-avtalen (art. XXXI) fastslår at spørsmål om Jerusalem, grenser, flyktninger, sikkerhetsordninger og bosetninger skal avklares i en forhandlet sluttavtale og at situasjonen frem til dette ikke skal endres ensidig. PLO/Palestinske myndigheter har i de siste mange årene nektet å forhandle om disse spørsmålene. Dagens status for Område C er derfor fortsatt midlertidig og innenfor rammen av Oslo-avtalen, som begge parter signerte. Israelsk tilstedeværelse i området er dermed lovlig etter gjeldende folkerett og etter ordlyden i avtalene Norge har signert som vitne.

Påstanden om at bosetningene er «folkerettsstridige» bygger nesten utelukkende på en tolkning av artikkel 49 i Den fjerde Genèvekonvensjon. Bestemmelsen forbyr tvangsoverføringer og deportasjon av befolkning. Den sier intet om frivillig bosetting. Artikkel 49 (1) og (6) ble til for å forhindre massive tvangsforflytninger slik de skjedde i Europa før og under andre verdenskrig. Røde Kors’ offisielle kommentar bekrefter at formålet var å beskytte befolkningen mot tvang, ikke mot at enkeltpersoner selv bosetter seg i et omstridt område. Det finnes ingen folkerettslig norm som forbyr sivile å bosette seg i et område som ikke er underlagt anerkjent suverenitet eller privat eiendomsrett.

Israelske borgere flytter til Judea og Samaria av egen vilje. De deporteres ikke. De fortrenger heller ikke lokalbefolkningen gjennom noen form for tvang. Det er derfor ikke grunnlag for å påberope artikkel 49 (6) som et juridisk forbud mot israelske bosetninger. Derimot har de palestinske selvstyremyndighetene innført lover som forbyr palestinere å selge eiendom til jøder – med straff opp til dødsstraff.

Påstanden om at bosetningene er folkerettsstridige svekkes ytterligere av at FN-resolusjonene som påberopes – eksempelvis 465 og 2334 – er vedtatt under FN-paktens Kapittel VI. De er politiske anbefalinger, ikke folkerettslig bindende vedtak. De skaper derfor ikke internasjonal rett eller endrer statusen til territorier. Selv Kapittel VII-resolusjoner har ikke mandat til å endre grenser eller suverenitet; det krever traktater, ikke flertallsvedtak i et politisk organ. Det er derfor uriktig når norske offentlige aktører fremstiller disse resolusjonene som rettslig bindende.

Samtidig er det relevant at resolusjon 242 – grunnlaget for alt senere diplomati i spørsmålet – fastslår at en fredsavtale forutsetter anerkjennelse av alle staters rett til sikre og anerkjente grenser. Dette har palestinsk side fortsatt ikke etterlevd, og de har gjentatte ganger avvist fredsforslag, blant annet i 2000 og 2008. Opplæring i hat mot Israel i skoler, belønningssystemet for terrorister, og avvisning av forhandlinger viser at det ikke er Israel som hindrer fremgang.

Sentrale folkerettslige rettigheter er klart forankret i San Remo-beslutningen (1920), Folkeforbundets Palestina-mandat (1922) og FN-paktens artikkel 80. Alle disse stadfestet jødenes rett til bosetting i hele det historiske Palestina. Ingen senere traktat har opphevet disse bestemmelsene. Folkerettslig står de dermed fortsatt ved lag.

Andre internasjonale eksempler viser at Norge ikke anvender Genèvekonvensjonens artikkel 49 på samme måte i andre tilfeller. Tyrkia har okkupert Nord-Kypros siden 1974, og hundretusener av tyrkiske borgere har flyttet til området og kjøpt eiendommer der. Likevel har Norge aldri betegnet disse bosetningene som folkerettsstridige. Det illustrerer en dobbelstandard dersom man velger en annen praksis utelukkende overfor Israel.

Samlet sett viser dette at israelske bosetninger i Judea og Samaria ikke bryter folkeretten. Dersom man likevel velger å omtale Israels tilstedeværelse som en okkupasjon, er det uansett tale om en lovlig okkupasjon som må avsluttes gjennom forhandlinger, i tråd med Oslo-avtalene og FN-resolusjon 242. Det er derfor uholdbart at norsk politikk legger til grunn at bosetningene er ulovlige. Det samsvarer verken med folkeretten, norsk presedens eller de avtalene Norge selv har støttet

 

4. Et forbud vil ramme palestinerne hardest

Israelske bedrifter på Vestbredden gir arbeid til titusener og forsørger hundretusener av palestinere. Arbeid i israelske virksomheter gir:

  • 2–3 ganger høyere lønn enn tilsvarende arbeid i PA-styrte områder
  • Fullt vern etter israelsk arbeidsrett
  • Bedre sikkerhet, sosiale rettigheter og stabil inntekt

Da BDS-kampanjen presset SodaStream til å flytte fra Judea og Samaria, mistet hundrevis av palestinere jobben og flere tusen mennesker ble kastet ut i fattigdom. Dette er et godt eksempel på hvordan økonomisk isolasjon av Israel skader palestinerne.

Et norsk handelsforbud vil motarbeide både økonomisk utvikling, normalisering og fredelig sameksistens – mål Norge tradisjonelt har støttet.

For mer detaljer, viser vi til boken Defeating Denormalization – Shared Palestinian and Israeli Perspectives on a New Path to Peace utgitt av Jerusalem Center for Public Affairs (https://jcpa.org/pdf/Defeating_Denormalization_Final_22_january.pdf).

 

5. Historiske erfaringer og konsekvenser for norske jøder

Historien i Europa og Midtøsten viser at økonomiske restriksjoner spesielt rettet mot jøder ofte har fått alvorlige følger. Selv om regjeringen ikke har slike hensikter, vil et lovfestet handelsforbud som i praksis retter seg mot jøder som bor eller driver virksomhet i et bestemt område, uunngåelig forstås i lys av denne historien.

Den arabiske ligas forsøk på handelsboikott mot Israel fra 1945 til ut på 1990-tallet førte blant annet til krav om at eksportører til arabiske land måtte erklære at de ikke var eiet av jøder eller hadde jøder ansatt.

Den norske jødiske minoriteten vil rammes spesielt:

  • økonomisk, fordi mange har nærings- og familietilknytning til Israel
  • akademisk og kulturelt, fordi loven vil skape barrierer mot samarbeid
  • sosialt, fordi et statlig sanksjonsregime forsterker antisemittiske forestillinger som allerede er dokumentert i HL-senterets undersøkelser

Et slikt statlig signal vil øke risikoen for stigmatisering av norske jøder.

 

6. Avslutning

På bakgrunn av:

  • svak og selektiv folkerettslig begrunnelse
  • brudd med norsk og internasjonal handelspraksis
  • fare for diskriminering i strid med Grunnloven
  • betydelige negative konsekvenser for palestinere
  • økt risiko for antisemittiske holdninger i Norge

vil vi på det sterkeste oppfordre regjeringen til å stanse arbeidet med å innføre et handelsforbud.

 

Med vennlig hilsen,

Lars Johan Nordgård

Styreleder Med Israel for fred (MIFF)

 

Conrad Myrland

Daglig leder Med Israel for fred (MIFF)

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart