Det er 2012.
– Men du er tilgitt dersom du ikke har oppdaget det, fordi det var en ganske rolig feiring her i Israel, skriver Mintz i Ha’aretz. Han studerer internasjonale relasjoner og Midtøsten, og er kommunikasjonsdirektør i organisasjonen Bli venn med en soldat (Friend a Soldier).
– Det er forståelig at Israel ikke bruker offentlige midler til å feire nyttår med selskap og fyrverkerishow, for det er ikke en jødisk eller israelsk høytid. Det er trist (jeg elsker fyrverkeri), men det er forståelig, innrømmer Mintz.
Offisielt følger Israel den hebraiske kalender, hvor nyttår som regel faller i september/ oktober. Etter denne kalender startet år 5772 ved solnedgang 28. september 2011, og varer fram til 16. september 2012. I år 1700 gikk Norge og Danmark over fra å bruke juliansk til å bruke gregoriansk kalender.
Russiske jøder feirer nyttår
Mintz påpeker at mange israelske jøder kommer fra land hvor nyttårsfeiring ble tatt veldig alvorlig, ikke minst gjelder det innvandrere fra det tidligere Sovjetunionen. Mange av de sekulære, russisk-talende jødene feirer nyttår med trær og en mann i rød dress som deler ut gaver (”Bestefar Frost”). Dette har ingenting med kristen julefeiring å gjøre, og er derfor ”uskyldig”, i følge Mintz.
Slik tenker ikke myndighetene som deler ut kosher-sertifikater til spisesteder. Byråkratene, som ser på seg selv som beskyttere av Israels jødiske integritet, tar kosher-lisensen fra restauranter som benytter symboler som kan knyttes til kristen julefeiring.
– De bruker det eneste våpenet de har, som om en nyttårsfest med noen av de uskyldige symbolene fra arven til over én million israelere skulle påvirke integriteten til maten, skriver Mintz.
– Jøder over hele verden feirer nyttår med glede, uten å gå på kompromiss med sin jødiskhet i det hele tatt, påpeker Mintz.
I sin forsvar for å markere nyttår, henter han støtte fra rabbiner og jusprofessor Michael Broyde fra American Beth Din. Broyde mener nyttårsfeiringen fra den kristne kulturkrets har fjernet seg fra sine religiøse røtter, og at det er gode ikke-religiøse grunner til å markere dagen. Han mener jøder også kan markere Thanksgiving og Valentine med god samvittighet, men anbefaler å avstå fra Halloween-feiring.