Onsdag 12. august publiserte det venstreorienterte månedsmagasinet Ny Tid følgende melding på sin Facebook-side.
«Denne uken sa den israelske ambassaden opp sitt abonnement på Ny Tid, og ba om restbeløpet tilbake. Vi, som stadig trykker israelske jødiske statsborgeres syn på staten, som Uri Avnery? Noen tåler rett og slett ikke kritikk, og avslører derfor totalitære trekk, nettopp hva en annen jøde, Hannah Arendt, har skrevet utførlig om. Se i augustnummeret (20.8) hva også en annen jøde, Shlomo Sand, skriver i månedsavisen Ny Tid.»
To timer senere kontret den israelske ambassadøren i Oslo, Rafi Schutz, med følgende melding på ambassadens Facebook-side.
«Heller enn å kommentere den totale mangel på profesjonalitet til ansvarlig redaktør Truls Lie, vil den israelske ambassaden takke redaktøren for hans stjerneeksempel på hvor lett det er å skrive noe negativt om Israel, uten å bry seg med å sjekke fakta.
Sannheten er at vi har besluttet å si opp alle våre avisabonnementer, for å ta i bruk en mer effektiv og avansert medieovervåkningstjeneste som inkluderer langt flere nyhetskilder (også Ny Tid). På den måten vil vi få bedre tid til å produsere uttalelser til neste gang Israel gjør noe galt. Vi prøver så godt vi kan å leve opp til klisjeen om progagandamaskinen Israel, som man hører så mye om.»
Det er to store spørsmål i denne saken. Hvor mange andre oppsigelser fra sine kunder har Ny Tid publisert i det offentlige rom de siste årene? Hvor mange andre ganger har de i slike tilfeller spekulert i kundenes motiver for oppsigelsen på en demoniserende måte?
Du kan være trygg på at svaret er null på det første spørsmålet. Du kan være helt sikker på at svaret er null på det andre.
Onsdag kveld tippet Facebook-brukere at Ny Tids oppdatering ville være borte innen torsdag morgen. Det er den. Men stanken fra denne uverdige og demoniserende kundebehandlingen henger igjen med en tung eim.
Sjefsredaktør Truls Lie har tydeligvis ikke forstått det ennå. 20 timer etter oppdateringen ligger fortsatt teksten på hans åpne Facebook-side. 54 av hans venner ser ut til å like denne form for kundeservice…