Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Selvkjørende biler kommer til Israel

Amnon Shashua demonstrerer førerløs bil (Foto: Skjermdump fra Youtube)
Amnon Shashua, som grunnla Mobileye, demonstrerer en førerløs bil. (Foto: Skjermdump fra Youtube)
Israelske Mobileye leder an i utviklingen av førerløse biler.

Det israelske samferdselsdepartementet har startet planlegging for hvordan Israel skal bli et av verdens fremste land innen selvkjørende biler.

Yedioth Aharonoth meldte 21. mars 2016 at en styringsgruppe er utnevnt og har fått i oppgave å lage en plan for hvordan lover, regler, budsjetter og infrastruktur skal tilpasses den nye teknologien.

På det første møtet i mars deltok 30 representanter fra Transport-, Justis-, Finans-, og Miljø-departementene, i tillegg til ledere fra tolletaten, statsministerens kontor, elektrisitetsetaten og fra forskningsmiljøene.

Et selskap som har kommet langt i utviklingen av selvkjørende (også kalt autonome) biler, er israelske Mobileye.

Dette selskapet ble startet i 1999 av israeleren Amnon Shashua. I sin akademiske forskning ved det hebraiske universitetet i Jerusalem utviklet han en teknisk løsning for et system som optisk kunne oppdage andre kjøretøy ved hjelp av et kamera og programvare-algoritmer på en prosessor. Hensikten var å hjelpe føreren av kjøretøyet og dermed forhindre kollisjoner eller begrense skader.

Sammen med kollega Ziv Aviram opprettet han en forsknings- og utviklingsavdeling i Jerusalem der de videreutviklet algoritmene. Den første elektronikkbrikken ble kalt EyeQ. I 2008 lanserte de EyeQ2, og nå er det tredje generasjon av brikken som er i bruk. Fjerde generasjon blir satt i produksjon i 2018.

Amnon Shashua holder opp elektronikkbrikken EyeQ (Foto: Skjermdump fra Youtube)
Amnon Shashua holder opp elektronikkbrikken EyeQ (Foto: Skjermdump fra Youtube)

Teknologien er gradvis blitt mer avansert og med flere egenskaper. Her er en artikkel fra 2010 som forteller om modellen C2-270 T.

Mobileye tolker den visuelle informasjonen og kan dermed forutse mulige kollisjoner med andre kjøretøy, fotgjengere, dyr, søppel eller andre hindringer i veibanen. Ved behov vil sjåføren bli varslet både med lys og lyd slik at han eller hun får tid til å unngå kollisjon.

Mobileye kan også lese skilt og veimerkingen, og ved kjøring i mørket, kan bilens fjernlys automatisk endres til nærlys når et motgående kjøretøy nærmer seg.

Siden 2007 har Mobileyes EyeQ-brikke og programvare blitt integrert i nye bilmodeller, først som ekstra- og senere som standardutstyr.

Ifølge Mobileyes nettside har rundt 3,3 millioner kjøretøy blitt utstyrt med deres teknologi og i 2016 skal 237 bilmodeller fra 20 bilprodusenter være utstyrt med løsningen. BMW, Volvo, Kia, Hyundai, Opel, Ford og Tesla er noen av dem.

Teknisk Ukeblad skrev i en artikkel publisert 30. oktober 2015 at Mobileyes varslingssystem har fått drosjesjåfører i Stavanger til å endre kjørestil som har halvert antall farlige situasjoner.

I delstaten Washington i USA har 38 busser fått påmontert Mobileyes kameraer i et forskningsprosjekt for å finne ut hvordan teknologien har fungert og med et estimat for hvor mye penger som har blitt spart på å ha unngått kollisjoner.

Mobileyes teknologi vil trolig også medføre at færre syklister omkommer etter å ha vært i bussens blindsone. En ny undersøkelse viser nemlig at to av ti dødsulykker på sykkel skjer fordi syklisten befant seg i kjøretøyets blindsone.

I Storbritannia bestemte den politiske ledelsen i Ealing, en bydel på den vestlige siden av London, i 2015 at alle kommunens lastebiler skulle utstyres med Mobileyes teknologi etter et vellykket seks måneder langt prøveprosjekt.

Utviklingen går nå fort mot førerløse biler. For eksempel har Tesla Motors i modellserien Model S, fra 2015, tatt et langt steg mot førerløse biler ved å bruke Mobileyes teknologi.

Ved å aktivere funksjonen Autopilot kan Teslas bil selv ta seg av svært mye av kjøringen. Den kan for eksempel styre hastigheten ved å lese trafikkskilt og trafikken. Teknologien kan selv styre bilen innenfor et kjørefelt, eller få bilen til å skifte felt bare ved at sjåføren trykker ned eller opp hendelen for blinklyset. Bilen kan også finne ledig parkeringsplass og lukeparkere automatisk. Her er en video som demonstrerer Autopilot i praktisk bruk.

CNN hadde i september 2015 en reportasje der journalist Samuel Burke fikk testkjøre en førerløs bil utstyrt med Mobileyes teknologi på vanlige veier i Israel. Han kunne fortelle at mange bilprodusenter kappes om å være først med å introdusere på markedet en fullt ut selvkjørende bil. Blant de som har valgt å satse på det israelske selskapets teknologi er Tesla, Volvo, GM, Audi, BMW og åtte andre produsenter.

Demonstrasjon av selvkjørende bil i Israel.

 

 

 


Israel er under angrep fra Iran – vis din støtte nå!

  1. Bli medlem (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart