Torsdag 4. september holdt Miko Peled foredrag på Høgskolen i Bø – i regi av Palestinakomiten. Han sa ikke noe nytt, men snakket som et medlem Palestinakomiteen ville gjort. Som retoriker hadde han to hovedvirkemidler:
1) Som israeler, attpåtil sønn av en general, kunne han fremstå som en person med førstehånds kjennskap til sionismen, som han etter grundig overveielse hadde tatt avstand fra.
2) Bruk av negative karakteristikker: Sionismen er en rasistisk kolonialistisk apartheid-ideologi.
Foredraget brakte fram tanker om jøden Johann Pfefferkorn, som levde på tiden til reformatoren Martin Luther. Som konvertitt til kristendommen gikk han til sterke angrep på Talmud og jødedommen, som han ikke hadde noe til overs for. Slik var han en åndsbroder av Luther, som jo skrev «Om jødene og deres løgner».
Etter foredraget var det anledning til å stille spørsmål. Jeg spurte Peled om hans tilfelle var analogt med det at jøder gikk over til kristendommen og så gikk til angrep på jødedommen. Svar:
“Changing from been Zionist to Antizionist is not like converting from Judaism to Christianity.
Judaism is a religion, and Christianity is a religion.
The process I went through: I was being educated and raised to think and to believe that Zionism is a good thing – now realizing it is a lie – believing that Zionism saved the Jewish people, Zionism represented the Jewish people, Zionism represented its rebirth, Zionism was a response to Holocaust and two thousands of years in exile and Antisemitism, and then realizing that Zionism was a racist colonialist ideology that brought holocaust to other people. It is not based on faith; it is all based on a very clear and very factual journey and research, findings. So it is not the same at all…“
Svaret var i praksis et konsentrat av hele foredraget.
Trodde aldri jeg skulle si noe slikt, men takke meg til Nils Butenschøn!
Kommentar fra MIFF
MIFF kan legge til at den arabiske befolkningen innenfor området til det tidligere britiske mandatområdet – det som i dag er Israel, Vestbredden og Gaza – har økt med en faktor på ti de siste hundre årene. Holocaust-anklagen til Peled er en grov løgn.
Det samme er anklagen om kolonisering. Når en minoritet som har levd under muslimsk undertrykkelse og diskriminering i flere århundrer vinner tilbake kontroll over et lite landområde hvor deres religion og kultur ble født, er det ikke kolonisering.