Fiamma Nirenstein er en italiensk-jødisk journalist og forfatter. I perioden 2008 til 2013 var hun medlem av Italias parlament. Hennes ny bok Jewish Lives Matter er oversatt til engelsk og utgitt av Jerusalem Center for Public Affairs. Boken kan lastes ned gratis som PDF fra tenketankens nettside.
Jewish Lives Matter fokuserer på de siste års utvikling av det internasjonale jødehatet, med særlig vekt på det som skjedde under og etter Gaza-krigen i mai 2021. Det kanskje viktigste bidraget Nirenstein gir i boken, er imidlertid hennes forklaring på det årtusenlange jødehatet generelt. Hun mener antisemittisme først og fremst skyldes jødenes moralske lojalitet til et verdisystem og livsvalg som stiller verden foran et etisk speil. Jødenes tro på at de er et utvalgt folk legger på dem et stort moralsk ansvar. At det jødiske folket har båret med seg Torahens budskap om en Gud som stiller menneskeheten til ansvar er vanskelig å akseptere.
Det er også derfor antisemitter avviser det jødiske folkets hjemland Israel, mener Nirenstein. «Israel har brakt det jødiske folket tilbake til liv etter mange massakrer, vunnet kriger som all fornuft sier at de burde tapt, gjort tørt land fruktbart, reddet jøder i eksil som ellers ville blitt forfulgt eller drept, befolket seg selv med barn mens resten av den vestlige verden har sett fødselsratene stupe, gitt oss uvurderlige medisiner og høyteknologisk elektronikk og software, og ønsket velkommen hjem til jødiske immigranter fra hele verden, inkludert dem som aldri før hadde sett vann som kom fra en kran,» skriver hun.
For å forstå antisemittisme, må man ikke tro at det er vanlig rasisme, argumenterer Nirenstein. Motivene som driver jødehatet er unike, selv om mange fordommer gjemmer seg under dets dekke. Antisemittismen har vært fleksibel – noen steder blir jødene fordømt som kommunister og revolusjonære, i andre som kapitalister og borgerlige.
Den nye antisemittismen krever at jøder må ta avstand fra Israel for å bli respektert i det gode selskap. I tidligere tider, da religion spilte en dominerende rolle i samfunnet, fikk jøder mulighet til å bli integrert i storsamfunnet ved å oppgi sin religion. Nå kan en jøde vinne spesiell sosial status og intellektuell verdighet bare ved å gå imot sionismen.