Palestinakomiteen og Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel (AKULBI) prøvde før Eurovision å få med seg det norske folk på en «Svart skjerm»-kampanje i forbindelse med Eurovision i Tel Aviv i Israel. Målet var at nordmenn skulle droppe å se Eurovision, fordi Israel var årets vertsland. Nå viser seertallene at aksjonen ble en fiasko.
For til tross for at aksjonistene fikk stor oppmerksomhet i norske medier og hadde artister som Karpe Diem og Ravi på laget, benket det norske folk seg foran TV-skjermen for å se Eurovision fra Tel Aviv. NRK opplyser i en epost at 1.247.000 nordmenn så finalen, noe som gir dem et seerandel på 81%. «Det er omtrent på nivå med i fjor», skriver NRK. Da var det 1.370.000 som fulgte finalen, men færre seere totalt som var innom NRKs sending.
Årets seertall toppet seg da det norske bidraget KEiiNO stod på scenen. Da var det 1.386.000 nordmenn som fulgte TV-sendingen. Totalt var nesten 2,2 millioner seere innom den 3,5 timer lange sendingen på NRK1. Det er drøyt 100.000 flere enn i fjor, da var det rundt 2,1 millioner seere innom totalt.
– Det er et fantastisk at sendingen klarer en snittandel på 81 prosent og over 1,2 millioner seere helt fra klokken 21 til over ett på natta. Det er enormt, sier TV-sjef Arne Helsingen i NRK til Kampanje.
MIFF var til stede i Tel Aviv under Eurovision. Det var en yrende stemning i byen hele uken. Her kan du se opptak av våre live-sendinger derfra.