Ulykken skjedde da Cohen Nov forsøkte å lande F-16-flyet sitt på Ramon flybase i det sørlige Israel. Noe må ha gått galt og førte til at han skjøt seg ut. Utskytingen endte altså i en tragedie. Det meldte flere israelske medier samme dag, inkludert Times of Israel, Jerusalem Post og Haaretz.
Navigatøren skjøt seg også ut. Han overlevde med lettere skader og ble sendt til sykehus for behandling.
F-16-flyet skulle til å lande på flyplassen etter å ha returnert fra et tokt over Gaza. Der hadde jagerfly fra det israelske luftforsvaret bombet Hamas-mål som svar på at terrorister i Gaza samme dag skjøt en rakett som slo ned og eksploderte i den israelske byen Sderot.
Cohen Nov hadde nylig blitt utnevnt til nestkommanderende for en av de tre F-16-skvadronene på Ramon flybase.
Jagerflyet var av typen F-16I, produsert spesielt for Israel av Lockheed Martin.
Det israelske luftforsvaret har utnevnt en gruppe eksperter som skal forsøke å finne årsaken til flystyrten.
Times of Israel skrev torsdag 6. november at ulykken kan ha skjedd på grunn av ubalanse i flyet ettersom pilot Cohen Nov forsøkte å lande på flybasen med missiler og bomber bare under den ene vingen.
Eran Ramot, en tidligere jagerflypilot og forsker, tror at ubalanse i flyet kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.
– Likevel skal ikke dette alene være årsak til styrten. Det er vanlig at jagerflypiloter regelmessig flyr og lander med ubalanse i flyet, sa Ramot i en telefonsamtale med avisen.
Ifølge militærradioen, gjengitt av Times of Israel, skal piloten ha gjort to forsøk på å lande.
Forrige gang en pilot eller navigatør omkom i en ulykke med F-16I var i 2010.
Cohen Nov ble begravet fredag 7. oktober i moshav Mazor. Han etterlater seg datter, gravid kone, foreldre og to søstre.