Modellen ble bygget midt på 60-tallet (mens israelske jøder var avskåret fra å besøke Øst-Jerusalem, som Jordan kontrollerte). Den har vært ved Holyland hotell i Sørøst-Jerusalem og har hatt opptil 300.000 besøkende per år. Det var eieren av hotellet, Hans Kroch, som fikk modellen bygget. Den ble designet av professor Michael Avi Yonah ut fra beskrivelser hos Josefus Flavius og ulike gamle religiøse tekster, og resten var ut fra hva han kunne tenke seg.
Da israelske forskere fikk anledning til arkeologiske utgravinger i Øst-Jerusalem etter Seksdagerskrigen i 1967, fikk de etter hvert en noe endret oppfatning av hvordan byen hadde vært. Man hadde for eksempel trodd at det hadde vært en bro mellom Tempelfjellet og Øvrebyen (hvor det jødiske kvarteret er nå), men utgravingene har vist at det var store trapper. Dette førte til at modellen ble endret.
Flytting
Nå vil eierne av stedet bygge en tårn der hvor modellen står. Den må derfor flyttes. Israel Museum skal overta modellen. Den vil bli saget opp og flyttet til et jorde like ved Bokens helligdom (Shrine of the Book), hvor rester av Dødehavsrullene blir oppbevart. De er fra omtrent samme tid, så mange synes at det passer godt. Det skal også bygges et forskningssenter i det samme området. – Håpet er at modellen vil bli åpnet for publikum på det nye stedet i juni.
Forbedringer
Det er ikke helt avgjort hvilke forbedringer som vil bli gjort i modellen. Topografien til Jerusalem vil bli mer nøyaktig. Modellen vil bli utvidet med Kedrondalen og Hinnoms dal.
Da modellen ble laget, var den vanlige oppfatningen at offentlige bygninger og hjem til velstående hadde takstein. Siden er man kommet til at dette kom noe seinere. Det vil ikke bli endret i modellen, men det vil trolig bli bygd eksempler ved siden av modellen av hvordan det oppfattes nå.
En rekke saker er det usikkerhet om, og de vil neppe bli endret i denne omgangen. I noen tilfeller anser man ikke den nye kunnskapen for å være så viktig at man vil gjøre endringer i modellen. For ved siden av å være en mest mulig vitenskapelig modell, er den også et kunstverk, en visjon som inneholder mange opplysninger man ikke kan vite sikkert. Så mange ønsker at modellen slik den er skal være utgangspunktet, og at den ikke skal endres for mye uten at det foreligger sterke grunner for det.
Kilde: En artikkel i Ha’aretz 20. januar 2006 av Amiram Barkat.