Med ujevne mellomrom kommer det forslag fra den politiske venstresiden i Israel om å dele Jerusalem. Talsmenn for forslaget ønsker å se arabiske bydeler i byen bli del av en framtidig palestinsk stat. Palestinerne krever å gjøre Jerusalem til sin framtidige hovedstad.
Men hva vil skje om byen deles? Konsekvensene vil selvsagt bli påvirket av hvordan delingen skjer. Men blir det en fullstendig adskillelse og stengte grenser som før 1967, kan det få alvorlige konsekvenser på begge sider av grensen. Yehuda Shohat påpeker dette i Yedioth Aharonoth, og han baserer seg på statistikk fra Jerusalem Institute for Israel Studies (JIIS).
69 prosent av bygningsarbeiderne i de jødiske områdene av Jerusalem er arabere fra Øst-Jerusalem.
– Dersom en mur skulle skille øst og vest, ville de i øst være uten arbeid og de i vest mangle husly, skriver Shohat. Også andre livsviktige tjenester i Vest-Jerusalem blir utført av arabere fra Øst-Jerusalem. 55 prosent av transport-, lager- og postarbeiderne er arabere fra øst. 40 prosent av hotell og restaurantbransjen. 34 prosent av butikkmedarbeiderne.
Nesten alle familier i Øst-Jerusalem er totalt avhengig av sine arbeidsplasser i Vest-Jerusalem eller andre steder i Israel. For omkring fem år siden jobbet 37 prosent av arbeidsstyrken blant araberne i Øst-Jerusalem i de jødiske bydelene. I tillegg jobbet 12 prosent i andre israelske byer eller israelske bosetninger. Siden den gang har andelen arabiske arbeidere bare økt, skriver Shohat.
Ramallah og de palestinske selvstyremyndighetene kan ikke tilby araberne i Øst-Jerusalem et tilsvarende arbeidsmarked. Kun fem prosent av araberne fra Øst-Jerusalem arbeider i områdene kontrollert av palestinske selvstyremyndigheter.
– At det store flertallet av Jerusalems arabere er rolige folk som bare ønsker å komme trygt hjem, er ikke bare en utslitt klisjé. De ønsker å tjene til livets opphold, oppdra sine barn og leve sine liv. Terroristene blant dem er bare noen ytterst få i det store bildet, skriver Shohat.
Araberne er underrepresentert i jobber med høyere inntekt, men de er også tilstede i finanssektoren (10 prosent), utdanning og offentlig administrasjon (13 prosent) og kommunikasjon, fritid og underholdning (9 prosent).
De siste årene har Jerusalems bybane bidratt til å binde byen sammen på en helt ny måte. Før bybanen kom på plass, var bussrutene i byen i hovedsak internt i vest eller internt i øst. Nå frakter bybanen daglig omkring 129.000 passasjerer langs sin trasé mellom øst og vest.