Kom til MIFF Forum i Ålesund 12.-13. nov!

Vi trenger deg med på laget!

Skjermdump fra minMote.no og klikk.no.
Skjermdump fra minMote.no og klikk.no.

Smarte løsninger og syltynne modeller

Norske medier har vanskelig med å bryte sin historiefortelling om Israel som konfliktland. Denne uken utførte klikk.no og minMote.no bragden.

Mener du at Israel skal bestå som en jødisk stat? Klikk JA eller NEI.

Klikk.no omtaler et arkitektprosjekt fra Tel Aviv, hvor en liten leilighet ble ombygd til å bli «mer praktisk, moderne og funksjonell». Løsningen kan bli en inspirasjon for andre som ønsker å få mest mulig ut av få kvadratmeter.

minMote.no, som er en avdeling av VG Nett, skriver om den nye loven i Israel som forbyr undervektige modeller i nasjonale reklamekampanjer. Loven innføres for å få bukt med spiseforstyrrelser, som er et utbredt problem også i Israel.

Den nye loven krever en medisinsk rapport av samtlige modeller som imøtekommer WHOs krav om underernæring der en BMI under 18,5 blir sett på som for lite. Loven krever også at all reklame som kommer ut på det isralske markedet må dokumentere om modellen i reklamen har blitt utsatt for etterarbeid som får modellen til å fremstå som slankere enn i virkeligheten. Loven vil ikke gjelde utenlandske publikasjoner, skriver minMote.no.

Norske medier har generelt et enormt overfokus på Israel, men samtidig en svært snever historiefortelling. Effekten blir et falskt bilde.

Det er forfriskende å se norske journalister skrive saker fra Israel som ikke handler om krig og konflikt, saker som viser israelere som mennesker som sliter med de samme problemer som oss. Et tøft boligmarked og press fra motebladenes retusjerte glansbilder skulle være velkjent også i Norge.

 

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart