Israel og Ukraina

Bli medlem fra kun kr. 4 per uke

Skjermdump fra Skolen, Cappelen Damms digitale læreverk.

MIFF advarte alle landets ungdomsskoler mot læremiddel fullt av faktafeil om Israel

Vil noen lærere i samfunnsfag for tiendeklassinger rette opp Skolens feil?

For å lage flere slike artikler og drive MIFFs arbeid trenger vi 5 nye medlemmer denne uken. Klikk her

18. november publiserte MIFF en analyse Skolen, et digitalt læremiddel fra Cappelen Damm, Norges største forlag. Vi fant ekstrem ensidighet og en lang serie feil.

Tre uker senere har ikke forlaget gitt oss noen overbevisende signaler om at de kommer til å rette opp feilene. MIFF har derfor sendt en e-post som påpeker feilene til «alle» landets ungdomsskoler, til sammen over 1100 e-post adresser.

Sammendrag av MIFFs rapport

Læremiddelet Skolens kapitler om konflikten mellom israelere og palestinere har et ekstremt ensidig narrativ som forsterkes av gjentakelser, anakronismer og en lang rekke faktafeil. Hele innretningen på historiefortellingen, inkludert bruk av grovt misvisende kart, handler om å tegne Israel i et dårlig lys og palestinerne som ofre.

Her er bare noen få eksempler på feil:

  • Skolen videreformidler anklager om at det «pågår etnisk rensing av palestinere i Israel». Dette er en demoniserende og grunnløs anklage, og tiendeklassingene blir ikke fortalt at palestinerne er blant de gruppene i verden som har raskest befolkningsvekst.
  • Skolen videreformidler en myte om at «flere hendelser fra Koranen» skal ha funnet sted på Tempelplassen. Dette stemmer ikke med Koranens egen tekst, heller ikke med islams tidlige historie og tolkninger.
  • Skolen hevder at «Israel har bygd flere og flere bosetninger i de palestinske selvstyreområdene etter at Oslo-prosessen stoppet opp». Som følge av internasjonalt press har Israel ikke etablert noen nye bosetninger på over 20 år, skrev New York Times i 2017. Israelske bosetninger ligger i område C på Vestbredden, ikke i selvstyreområdene (A og B).
  • Skolen dikter opp hva FN mente i 1947 hva en jødisk og en arabisk stat i området skulle hete.

Den ekstreme ensidigheten skapes også ved at perspektiver som kan skape mer forståelse for israelernes situasjon blir systematisk utelatt. Her er bare noen eksempler på det som ikke nevnes:

  • Jødiske flyktninger fra arabiske land, som var flere enn arabere fra det som ble Israel.
  • Palestinske myndigheter avviser «kategorisk og absolutt» at Israel skal kunne forbli en jødisk stat.
  • Palestinske myndigheters glorifisering av vold, økonomiske belønning av terrorister og skolepensum for jihad og jødehat.
  • Den islamistisk motiverte motstanden mot den jødiske staten har eksistert helt siden 1920-tallet, og vokste seg særlig sterk etter opprettelsen av Israel i 1948.  Heller ikke nevnes at den islamske republikken Iran er Israels hovedfiende og en viktig sponsor og alliert med palestinske terrororganisasjoner.
  • Israels tilbaketrekning fra Gaza i 2005. Israels tilbud og/ eller aksept av forslag til fredsløsninger som ville gitt palestinerne en stat tilsvarende nettoarealet av Vestbredden og Gaza-stripen i 2001, 2008, 2014 og 2020.
  • Gaza-krigen i 2021 har fått flere avsnitt, men Israels fire normaliseringsavtaler med Emiratene, Bahrain, Marokko og Sudan fra 2020 blir ikke nevnt med ett ord.

MIFF har tidligere påvist alvorlige feil og ensidighet også i skolebøkene til Fagbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart