Bli med på MIFF Forum i Stavanger 11. og 12. november

En Boeing 747 skal frakte tonnesvis med sjømat fra Norge til Israel. (Foto: Luc Williams/Wikimedia)
En Boeing 747 skal frakte tonnesvis med sjømat fra Norge til Israel. (Foto: Luc Williams/Wikimedia)

Israelerne får ikke nok av norsk fisk

Fraktselskap dobler antallet avganger mellom Norge og Israel.

Klikk her for å forhåndsbestille nå – da får du gratis forsendelse!

Venstresidens isfront mot Israel viser hva som blir den katastrofale konsekvensen dersom LOs politikk får gjennomslag: Den eneste jødiske staten i verden vil forsvinne, og dermed også den eneste nødhavn for jøder på flukt fra antisemittisme.

I denne boken tar Conrad Myrland opp hva ledere i fagbevegelsen har sagt og skrevet om Israel det siste tiåret. Forfatteren viser hva som er feil og mangelfullt, og foreslår ord som ville vært mye bedre å bruke, ikke bare for å tine forholdet til Israel, men også for å gi et konstruktivt bidrag til fred. Det er mye LO har misforstått, blant annet om Oslo-prosessen, jødedommen og konflikten.

I hele sin tid som utenriksminister, opposisjonsleder og statsminister, har Jonas Gahr Støre (Ap) vært under press fra sine mektigste nasjonale støttespillere til å føre en mer ekstrem Israel-politikk. I denne boken får du svar på hvordan han har taklet det.

Venstresidens isfront mot Israel inneholder også 12 dypdykk-artikler, med temaer som blant annet:

  • Hvordan palestinske myndigheter belønner barnemordere og terrorister
  • Ensidig norsk anerkjennelse av Palestina vil undergrave folkeretten og Oslo-avtalen
  • Den anti-israelske norske kirke
  • Hvorfor du ikke kan ta FN-fordømmelser av Israel alvorlig

Fra og med 1. mars vil det israelske fraktselskapet CAL Cargo Airlines ha to ukentlige avganger mellom Oslo og Tel Aviv. Det betyr en kapasitetsøkning på 3500 tonn sjømat i året, som er verdt rundt 200 millioner kroner.

– Vi er svært glade for at CAL har bestemt seg for å øke kapasiteten fra den største flyfrakthuben Nord-Europa. Israel er en betydelig importør av fersk norsk sjømat, som laks, som har et kort hylleliv. Det er derfor vesentlig at vi kan legge til rette for rask og effektiv leveranse fra Norge til Israel i samarbeid med CAL, sier Martin Langås, flyfraktdirektør i Avinor.

Selskapet begynte å frakte fersk fisk fra Norge til Israel med en Boeing 747-400F i mai 2017. Siden har etterspørselen etter norsk fisk økt. Nylig skrev bransjebladet Kysmagasinet at Israel er et viktig marked for norsk sjømat.

Israelerne elsker norsk laks. (Illustrasjonsfoto: Or Hiltch, flickr)
Israelerne elsker norsk laks. Derfor skal det sendes mer laks nedover til Israel. (Illustrasjonsfoto: Or Hiltch, flickr)

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart