Den israelske kullsyremaskinen SodaStream havner i stadig flere norske hjem. De siste årene har salget i Norge økt med 30 prosent. Selskapet tror hovedgrunnene er klimabevisstheten blant nordmenn, skriver Nettavisen.
– Det er en stor trend i Norden og Norge, og det gjelder bærekraft. Det blir stadig viktigere, og på det temaet har vi en sterk og god løsning med dette produktet, sier Jörn Viefhues, sjef for det nordiske markedet, til nettstedet.
Med den israelske kullsyremaskinen kan man lage brus og kullsyrevann hjemme på sitt eget kjøkken. Dermed slipper man å dra med seg hjem store mengder plastflasker fra butikken. Det fører til mindre plastsøppel i verden. I tillegg til at salget av selve maskinen har økt kraftig de siste årene har også salget av smakskonsentrat økt betydelig. Der er salget opp hele 80 prosent.
– De klassiske som cola sukkerfri, lime sukkerfri og vann med smak uten kalorier. Det vokser veldig mye for tiden. Det er enten vanlig brus eller vann med lett smak, som lime, helt uten kalorier – det selger best, sier Viefhues.
Nesten ti prosent av norske hjem har i dag en kullsyremaskin fra Israel. Selskapet tror likevel ikke at markedet er mettet. 25 prosent av svenske hjem har en SodeaStream. De håper å bli like populære som kaffemaskiner.
I fjor ble selskapet kjøpt opp av Pepsi, men maskinene produseres fortsatt i Israel.
SodaStream-fabrikken ligger like ved beduin-byen Rahat i det sørlige Israel. Her arbeider jøder, muslimer og andre religiøse grupper side om side i fred og vennskap. Bedriften selv kaller seg for fredens øy – og det er ikke uten grunn. MIFF besøkte nylig fabrikken og fikk se kvinner og menn fra alle ulike samfunnslag og religioner jobbe side om side. Ekte sameksistens i praksis.
Til tross for dette ønsker SV-veteran Ivar Johansen å boikotte fabrikken, slik at dem som jobber der blir arbeidsledige. Heldigvis, som salgstallene viser, blåser nordmenn i slike boikottoppfordringer.