Utbyggingen av sikkerhetsbarrieren på Vestbredden går i sneglefart. I løpet av det siste året er kun 12 kilometer ny barriere ferdigstilt, og kun 50 kilometer i løpet av de siste to og et halvt årene. Per dags dato står omlag 500 kilometer av en planlagt trasé på totalt 831 kilometer ferdig. Det skal være først og fremst juridiske og økonomiske årsaker til den trege utbyggingen. Shlomo Dror, som er talsmann i forsvarsdepartementet, påpeker at Høyesterett har krevd ny trasé for barrieren på strekninger på til sammen 60 kilometer. Utbygging av ytterligere 100 kilometer barriere er frosset på grunn av saker som fortsatt er under behandling i rettssystemet. I år 2008 var det satt av omlag 1,7 milliarder kroner i statsbudsjettet til sikkerhetsbarrieren, men mye mer er nødvendig, i følge Dror. Han nevner også at noe av arbeidet i 2008 besto i å sette inn nye porter og lage tilhørende veier i områder hvor sikkerhetsbarrieren allerede er ferdig. Det offisielle målet er å fullføre sikkerhetsbarrieren i 2010. Forsvarstiltaket mot palestinsk terror skal være det dyreste enkeltstående infrastrukturtiltak i Israels historie. Les mer på temasiden om Sikkerhetsbarrieren på Vestbredden.