– Jernbanelinjen mellom Tel Aviv og Eilat vil endre landets karakter. I 63 år har det vært snakk om å knytte utkanten til de sentrale områder, men ingenting er blitt gjort, sier statsminister Benjamin Netanyahu.
Godstrafikken på den 350 kilometer lange jernbanelinjen kommer alt å dømme til å bli minst like viktig som persontrafikken. I beste fall kan det bli et viktig knutepunkt for varetransport mellom Europa og Asia, som et alternativ til Suez-kanalen.
– Dette blir som å tegne en forsikring, sier Netanyahu.
Selv om utbyggingen er vedtatt, er ikke finansieringen på plass. Direktør Harel Locker ved statsministerens kontor skal undersøke muligheten for å finansiere prosjektet i samarbeid med stater som kan ha strategisk interesse, med den private sektoren eller fra statsbudsjettet.
Det er ventet at jernbanelinjen kan åpne fem år etter byggestart. Prislappen kan bli på minst 12-13 milliarder kroner, skriver nettstedet Israel21c.org.
MIFF skrev om planer for jernbane til Eilat allerede i mai 2004. Den gang viste analyser at dette prosjektet er samfunnsøkonomisk. I 2004 var Netanyahu finansminister, og han håpet at linjen kunne være klar til 2008. Ting viser seg ofte å ta lengre tid enn det man tror.