I Norge har et komiteforslag til Nasjonal transportplan skapt debatt den siste uken. For å skape et mer miljøvennlig Norge, blir det foreslått å bruke mer penger på kollektivtrafikk og jernbane i framtiden. Deler av høyresiden i landet har tatt til orde for å privatisere særlig Jernbaneverket, men også NSB, slik at de kan ta opp lån og legge langsiktige planer. Det er tilsvarende planer som nå foreligger i Israel.
Mandag avslørte transportminister Yisrael Katz at han fortsatt ønsker å gå videre med planene om å privatisere det israelske jernbaneselskapet Israel Railways, på tross av sterke protester fra de ansatte.
– Israel Railways vil bli delt inn i tre datterselskaper, som vil bli en del av privat sektor, forklarte Katz på en pressekonferanse. Han truer nå med å slå hele selskapet konkurs og starte det opp igjen, dersom ikke arbeiderne avslutter sin streik. Det vil bety at samtlige av dem står uten jobb.
Et forslag fra regjeringen om å øke de ansattes lønn med 25 prosent, samt løfter om å gjøre sitt ytterste for at ingen skal miste jobben, er avvist.
Statminister Benjamin Netanyahu skal være tilhenger av planene til transportministeren. Om tre uker skal saken opp til votering i regjeringen.