Bli en aktiv Israel-venn nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai for å høre svært aktuelle foredrag. Vær rask med påmelding, begrenset antall plasser.

«Sikker vei» mellom Vestbredden og Gaza?

Ron Pundak var en av arkitektene bak Oslo-avtalen i 1993. Nå er han direktør på Peres Peace Center, som Shimon Peres leder. Hensikten med senteret er å drive samarbeidsprosjekter og andre konkrete, fredsskapende tiltak mellom jøder og arabere.

Ron Pundak var en av arkitektene bak Oslo-avtalen i 1993. Nå er han direktør på Peres Peace Center, som Shimon Peres leder. Hensikten med senteret er å drive samarbeidsprosjekter og andre konkrete, fredsskapende tiltak mellom jøder og arabere.

Pundak har nylig vært med på å utgi en rapport. Det har han gjort som medlem av Aix-gruppen, ikke som en del av Peres-senterets virksomhet. (Aix-gruppen har navnet etter et fransk universitet.) Denne rapporten er utgitt av en gruppe israelske og palestinske økonomer.

Gruppen vil at det skal bygges en ny vei mellom Gaza og Vestbredden. Denne veien skal bare kunne brukes av palestinere, og den skal alltid være åpen. Det er små avstander i dette området – veien trenger ikke være stort mer enn 40 km lang.

Felles økonomi
Dersom det ikke blir muligheter for å frakte folk og varer mellom Gaza og Vestbredden, vil det ikke være mulig å ha en felles økonomi for de to palestinske områdene, og ikke mulig å få en utvikling mot en levedyktig palestinsk stat. Det er også nødvendig at varer kan flyte fritt mellom de palestinske områdene og naboland som Jordan og Egypt.

Siden palestinerne startet intifadaen i september 2000, er alle deler av palestinsk økonomi blitt forverret. Det har ført til høy ledighet og utstrakt fattigdom. Uten fri flyt av varer og personer, kan det ikke bli orden på økonomien.

Sikkerhetstiltak
Når Israel ikke lar det være åpen trafikk mellom Gaza og Vestbredden, skyldes det faren for at terrorister vil få våpen, utstyr, kunnskap og terrorister som vil øke terroren mot Israel. Rapporten har også tatt noe hensyn til dette. Den foreslår at private biler kan kontrolleres av Israel, mens offentlige kjøretøyer skal kontrolleres av private bedrifter og kanskje et internasjonalt organ. Varer kan kontrolleres når de lastes på. Langs veien kan man bygge et gjerde for å beskytte Israel.

Heller jernbane?
Som vi fortalte i en nyhetsmelding 7. juni 2005, har statsminister Ariel Sharon gått med på å bygge en jernbane mellom Gaza og Vestbredden. Grunnen til at Israel foretrekker jernbane i stedet for vei, er at det vil være mye lettere å kontrollere at en jernbane ikke blir brukt til å frakte våpen og/eller terrorister til eller fra de palestinske områdene og Israel eller mellom disse områdene.

Noe av det Israel er aller mest redd for, er at bærbare luftvernraketter (som skal være smuglet fra Egypt og inn i Gaza), skal nå fram til Vestbredden, hvor de i neste omgang kan brukes til å skyte ned sivile fly over Israel.

Kilde: En artikkel av Tovah Lazaroff i Jerusalem Post 2. juni 2005.

 

 


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart