I 1974 var sjeik Mohammed Ali el-Ja’abari ordfører i Hebron, samtidig som han var bestevenn med Israels forsvarsminister Moshe Dayan og Jordans kong Hussain. el-Ja’abari var mannen som tillot Israel å etablere et jødisk nabolag i den gamle byen.
Sjeiken var en svært upopulær mann blant de palestinske nasjonalistene allerede den gang. 37 år senere er han i det palestinske mindretallet som mener at en palestinsk FN-opprettet stat er en dårlig idé.
Som onkel, så nevø
Hans nevø, sjeik Farid Khader el-Ja’abari, har tatt over stammeleder og sjef for sjeikens bedrifter. Plutselig er det han som trues på livet, denne gangen av Al Aqsas martyrbrigader. De truer åpent med å ta livet hans. Grunnen er at han støtter sin onkels negative holdning til en palestinsk stat og til Oslo-avtalen.
Ja’abari er en av de mektigste mennene i Hebron med over hundre væpnede vakter til å beskytte seg selv og sine. Han er leder for en klan som består av nesten 35.000 personer. Sjeiken opprettholder tett kontakt med bosetterne i Hebron, med IDF-ledere, ledelsen i PA, Hamas og andre terrorgrupper. Ifølge Nadav Shragai i Israel Hayom er det vanskelig å få tak i hva hans verdenssyn egentlig går ut på.
For på tross av sin tette kontakt med bosetterne og sin motstand mot en palestinsk stat, er hans begrunnelse for sin motstand helt ulik bosetternes egen. Han er nemlig enig med Hamas og terrorgruppene i at det er forræderi å «gi fra seg» territorium til Israel. Det mener Ja’abari at islam strengt forbyr.
– Ingen eksistensbasis
For noen uker siden kom han med en uttalelse ved enden av Ramadan som har satt sinnene i kok på Vestbredden.
– En palestinsk stat har ingen eksistensbasis her. Kanskje i Jordan, men ikke i Israel. De har i realiteten ikke noe land. Jødene vil ikke fjerne et eneste kapittel fra Toraen og muslimene vil ikke slette et eneste vers fra Koranen. Dette er hellig jord, og vi må ikke gi det over i forhandlinger eller i bytte mot kompensasjon. Regjeringen i Israel begikk den feilen at i stedet for å snakke med sjeiker har de snakket med regjeringen i Tunis.
– Før Oslo-avtalen sendte alle lederne i de palestinske familiene en delegasjon ledet av Khaider Abu Shafi [til Israel], men Israel lo av dem og møtte i stedet PLO [til samtaler] i hemmelighet. Israel snakket ikke med det virkelige lederskapet, som kjenner gatelivet og den palestinske befolkningen. Alle de politiske organisasjonene – Hamas, Fatah og Populær motstandsfront – er ikke mer enn fem prosent av det palestinske folk, sier sjeiken.
Går «mot islam»
– Anerkjennelse av en palestinsk stat går imot islam. Selv om regjeringen ville evakuert alle bosetningene, ville det ikke blitt fred […] Oslo var en katastrofe for palestinerne også. Dersom vi bare kunne ha fortsatt slik tiden var før Oslo. Da hadde situasjonen vært bedre økonomisk […] I prinsippet er vi et konservativt samfunn. Nå finnes det ikke noe konservativt. Det finnes ingenting, hevder sjeiken.
Al Aqsa var raskt ute med å fordømme uttalelsene og sa de hånet det palestinske folks kamp og rettigheter. De erklærte at dersom ikke sjeiken trakk tilbake sine uttalelser ville han bli «hevnet.»
En ærens mann
En kjenner av Ja’abari beskriver ham som en mann som på den ene siden ikke vil vike en tomme. Han vil ikke forhandle om en tomme av noe «palestinsk» land, inkludert Jerusalem og resten av Israel. Men på den andre siden er han mann av ære og samarbeid, som støtter dialog og sameksistens som gode verdier. Grunnen til at han tillot jødene å flytte til Hebron var at han mente den historiske jødiske tilstedeværelsen i Hebron var et «ufrakommelig historisk faktum, og at vi må finne en måte å leve med hverandre på.»
Vil leve i sameksistens
En av sjeikens nære medarbeidere forklarer hvordan denne dobbeltheten henger sammen overfor Israel Hayom.
– Sjeiken er en sannhetens mann som ikke er villig til å delta i krigs- og fredsleken. Hans sannhet er basert på Koranen, som forbyr å oppgi palestinsk land. Ferdig med det. Den som gir fra seg en centimeter av det vil få blodet over sitt eget hode. Derfor er formelen med å evakuere bosetningene tullprat for ham. Men samtidig husker også sjeiken på profeten Muhammeds uttalelser, som sa at dersom fienden ønsker en halvveis fred (silam), kunne den bli gjort med ham, en slags midlertidig våpenhvile (hudna), inntil du blir sterkere og kan slå dem.
– Sjeiken sier: Jeg vandrer på islams vei og kombinerer religion med pragmatisme og humanisme. Han forstår at Israel er et faktum som ikke kan endres og sier: Jeg ønsker å leve med menneskene her i gjensidig respekt. Jeg vil hjelpe dem og jeg vil beskytte dem, og de vil hjelpe meg og beskytte meg. Men til slutt kommer Messias. Da vil vår Mahdi først komme og alle jøder vil bli muslimer. Dersom jødenes Messias kommer først, vil vi alle bli jøder, forklarer medarbeideren.
Har en løsning
Dersom en palestinsk stat likevel kommer, slik PA håper på, har sjeiken en løsning på det også. Hans medarbeidere sier han vil innfinne seg med den, dersom Israel aksepterer den. Det vil skje på samme måte som han har innfunnet seg med å leve under PAs styre. For både en palestinsk stat og et PA-territorium som i dag vil være avhengig av Israels støtte. Uten den «vil ikke PA vare lenger enn ti timer. De vil raskt bli sopet opp fra gatene.»