I 1986 var en prototyp av Lavi-flyet, et helt moderne kampfly, ferdig. Men i 1987 ble prosjektet skrinlagt. Det førte til at ca. ¼ av de 22.000 ansatte mistet jobben. Likevel var flyet ikke bortkastet, for mye kompetanse ble utviklet som hjalp konsernet videre.
Da Sovjetunionen brøt sammen og den kalde krigen tok slutt, redusert mange land forsvarsbudsjettene. Det førte til krise i våpenindustrien. Fra 1992 – 1996 gikk også IAI med betydelige underskudd. Men da mange konkurrenter forsvant, ble det mulig for dem som er igjen å klare seg. Arbeidsstyrken ble skåret ned til 14.000 ansatte. På det verste godtok de ansatte en reduksjon i lønnen for å holde det gående. Fra 1997 av har IAI gått med overskudd.
I 1998, som er det siste året vi har tall fra, var salget på nesten 15 milliarder kroner og overskuddet på 400 millioner. Salget viser fortsatt en økende tendens.
Produkter
IAI lager etter hvert ikke bare militære produkter, ca. 40 % av salget er nå sivile produkter. Det gjelder bl. a. forretningsjetflyene Galaxy og Astra.
Oppgradering av sivile fly, bl. a. ombygging av Boeing 747 (jumbojets) til lastefly.
Oppgradering av kampfly, ikke minst aktuelt for mange land som fikk utstyr fra Sovjetunionen før 1990.
En rekke raketter (bl. a. båt-til-båt, fly-til-fly osv.).
Israel er verdensleder i utvikling og salg av droner, små ubemannede fly som IAI selger til og med til USA. Nato har bl. a. brukt droner mot Serbia. Israel har selv brukt dem til å oppspore og noen ganger ødelegge fiendens radar-anlegg. – Det er nå på tale å utvinne et ubemannet kampfly.
Et annet produkt er Arrow. Det er en anti-rakett-rakett, og regnes som den beste i sitt slag i verden i dag. Mange land frykter angrep med atomvåpen, gass eller bakterier. Arrow kan skyte ned fiendtlige raketter lenge før de når målet.
IAI lager også moderne radarer og andre systemer for elektronisk etterretning og for tidlig varsling. Dette kan forhindre overraskelsesangrep og dermed gjøre at fienden tenker seg om noen ganger ekstra før man går til krig.
Markeder
USA er det største eksportmarkedet, men salget øker raskt til land i Asia. Tyrkia er i ferd med å bli en viktig kunde.
Ett av problemene for IAI er for tiden å skaffe nok kvalifiserte folk. Den store veksten i nystartede høyteknologibedrifter gjør at det er mangel på kvalifiserte folk innen elektronikk.