Man håper at 20-30 % av de 5,5 millionene mennesker som reiser til Eilat hvert får, vil bruke jernbanen. (Arkivfoto) Det er nå konkrete planer om en jernbane til 6 milliarder kroner fra Ashdod ved Middelhavet til Eilat ved Rødehavet. I prosjektet inngår også å oppgradere havnen i Eilat. Håpet er at det vil gi et puff til utviklingen av Negev, ørkenen som ligger mellom Eilat og det sentrale Israel, hvor israelere flest bor. Det finnes allerede en jernbane på den nordlige delen av strekningen. Den må opprustes. 175 km i sør må bygges nyt.
Ifølge finansminister Benjamin Netanyahu ventes jernbanen å stå ferdig i 2008. Et amerikansk konsulentfirma har vurdert prosjektet og funnet det lønnsomt. Godstrafikken ventes å bli lønnsom, investeringen vil betale seg tilbake på 30 år hvis man regner en kalkulasjonsrente på 5 %. Passasjerdelen kan bli vanskeligere. Men man håper at 20-30 % av de 5,5 millionene mennesker som reiser til Eilat hvert får, vil bruke jernbane.
Netanyahu sa at slik utviklingen er, vil et flertall av verdens jøder snart bo i Israel. Det er første gang siden det andre tempelets tid [det som ble ødelagt i år 70 e. Kr.]. Jernbanen vil bidra til å gjøre områdene i sør, to tredeler av Israels areal, mer tilgjengelig, og forhåpentligvis bidra til en bedre spredning av befolkninge.
Israelerne håper at noe av den godstrafikken som i dag går gjennom Suezkanalen, i stedet vil gå mellom Ashdod og Eilat. Transportselskapene betaler nesten 500 kroner for hver container som går gjennom Suezkanalen. Israelerne håper at de kan konkurrere for enkelte varers vedkommend.