Nå har kjeden Shufersal pådradd seg oppmerksomheten til rabbinerne. Haredim har et spesielt forhold til denne kjeden. Butikkjeden Yesh er en underkjede av Shufersal. Den er spesielt tilrettelagt for haredim. En talsmann for rabbinerkomiteen sier at 50 prosent av Shufersals kjøpere er haredim.
Grunnen til advarslene fra rabbinerne er at Shufersal ligger i forhandlinger med bokkjeden Steimatzky om å kjøpe en 20 prosent eierandel. Men Steimatzky lar noen av sine butikker være åpne på sabbaten. Så dersom Shufersal kjøper seg inn der, kan det bli full boikott.
De ultra-ortodokse – haredim – bruker sin markedsmakt i kampen for at sabbaten skal bli mest mulig overholdt i et ellers hovedsakelig sekulært israelsk samfunn.
Kilde: En artikkel av Kobi Nahshoni på ynetnews.com (Yediot Aharonot) den 28. desember 2008.