Kraftverket kommer til å kunne levere en tredjedel av Eilats elektrisitet på dagtid med stort elektrisitetsbruk, og vil gi byen en god start på å redusere sitt miljøfotavtrykk. Eilat er nå avhengig av dieseldrevne generatorer.
Lang byråkratisk prosess
Det er ikke lett å få godkjennelse til slike store prosjekter i Israel, og det er mye konkurranse mellom de forskjellige firmaene på markedet. Aravas solcellefarm er den som har kommet lengst i den byråkratiske prosessen av ni liknende solprosjekt. Arava håper å være gjennom alle reguleringskrav ved årets slutt, og håper å kunne bygge solcellefarmen i løpet av ett og et halvt år. Prosjektet kommer til å være et landemerke i Israel.
Arava har allerede vært igjennom to og et halvt år med miljøvurderinger. Gjennom vurderingene fant man ut at solcellefarmen kommer til å redusere CO2-utslippene med 60.000 tonn per år og kommer til å forebygge millionvis av tonn av drivhusgasser i løpet av operasjonstiden.
Vil redusere med 30 prosent
Eilat er en av Israels største turistbyer og har et meget stort energiforbruk i forhold til befolkningstallet når man sammenlikner med andre byer. Når Arava elektrisitetsverk er oppe og står vil byens avhengighet av dieseldrevne generatorer reduseres med 30 prosent. Man forventer at solcellefarmen kommer til å kunne ha 2200 driftstimer årlig.
– I løpet av de neste tre sommerne og senere, vil Israel stå over for en meget alvorlig elektrisitetskrise, som det er forventet vil skape rullerende elektrisitetskutt. Å øke prisen på elektrisitet og å produsere elektrisitet av diesel og tunge brenselstoff er en forferdelig løsning for den israelske befolkningen, spesielt fordi myndighetene har mulighet til å utvikle ren, grønn energi. Jeg håper denne gylne muligheten ikke blir oversett, sier Yosef Abramowitz, grunnlegger og president i Arava elektrisitetsverk til Green Prophet.