– Prisen som jeg mottok i dag er ikke bare en pris til skolen, men til hele lokalsamfunnet i Kafr Kasim. Det er mulig å skape endringer i samfunnet via skoler, og i vårt tilfelle, endringer i miljøbevissthet og livsstil, sier rektor Safwat Tahah til Jerusalem Post.
Den niende årlige Green Globe-prisutdelingen fant sted i Tel Aviv denne uken. Ni vinnere mottok Green Globes for sitt positive miljøarbeid i lokalsamfunnet. Det ble også gitt ut en Black Globe til en aktør i det israelske samfunn som opptrer vært uvennlig mot miljøet. Miljøminister, Gilad Erdan, og Tel Avivs borgermester, Ron Huldai, var tilstede.
Miljøutdannelse i skolen gir miljøutdannelse til hjemmene
Alzahraa skolene i Kafr Kasim og Kalansuwa vant Green Globe-priser i kategorien miljøutdannelse.
Skolen i Kafr Kasim har 55 lærere og 850 elever. Mange av elevene kommer fra beduinfamilier som har flyttet nordover fra Sør-Israel. De siste årene har skolen utdannet 18 av lærerne i miljøpedagogikk og startet mange miljørelaterte programmer, slik som en økologisk hage, en solcelle-stasjon og en husdyrpark.
– Vi er mest stolt av de programmene vi deler med lokalsamfunnet i Kafr Kasim og foreldrene i skolen som deler kunnskap med elevene, forteller rektor Tahah til Jerusalem Post.
Et slikt prosjekt i lokalsamfunnet går ut på at mødre kommer for å lære elever om bærekraftig hagearbeid. I et annet prosjekt lærer jentene ved skolen tradisjonell broderi og vevekunst fra kvinnene i landsbyen. I nok et prosjekt diskuterer elever og lærere hva det betyr å være en «grønn» forbruker.
Kunnskapen og evnene elevene lærer ved skolen blir tatt med hjem og benyttet i husholdninger i Kafr Kasim. Det betyr for eksempel at mange hjem nå resirkulerer papir, forteller Tahah.
Mange forskjellige prosjekter mellom skole og lokalsamfunnene
Alzahraa skole i Kalansuwa har 398 elever og 31 ansatte. Deres miljøutdanningsprogram ble startet for fire år siden. Siden 2008 har skolen gradvis lagt til flere miljøaktiviteter i skoleplanen. De driver nå økologisk hagearbeid, resirkulering, oppsamling av regnvann og holder på å restaurerer en gammel brønn.
– Alsahraa skole ser miljøutdannelse som en viktig måte å oppnå utdanningsmålene på. Skolen streber etter å dyrke og bevare skolen og lokalsamfunnets omgivelser gjennom elevene, forteller skolen.
Er del av verdensomspennende forskning
Skolen i Kalansuwa har en globestasjon på skoleområdet sitt. Globestasjonen gjør meteorologisk forskning som er del av det internasjonal GLOBE-programmet, som er et amerikansk program med over 1,5 millioner elever involvert over hele verden. Elevene studerer omgivelsene sine og kommuniserer med hverandre gjennom en felles internettside.
At to arabisk-israelske skoler mottok miljøpris viser at den arabisk-israelske sektoren har endret sin holdning til miljøspørsmål, hevder Tahah.
– Den arabisk befolkningen har forbedret seg de siste årene når det gjelder [miljø]bevissthet, og skoler kan uten tvil spille en viktig rolle i prosessen, sa Tahah.
Trenger mer opplysning og mer handling
Det er fortsatt stor avstand mellom snakk og handling, understreker Carmit Lubanov som er direktør ved Foreningen for Miljørettferdighet i Israel. Man må involvere folk og endre deres oppførsel gjennom skolene og ellers i lokalsamfunnene, sier Lubanov.
Vil opprette senter for fred mellom mennesker og planeten vi lever på
Sakhnin-senteret, som har jobbet med miljøbevissthet i den arabisk-israelske sektoren de siste 18 årene vant også en Green Globe.
– [Å motta prisen] er en anerkjennelse av arbeidet vårt med å håndtere miljøspørsmål i Israel. Inntil vi ble etablert var det ingenting innenfor den arabiske sektoren, og dette var den første organisasjonen som håndterte miljøspørsmål, forteller Hussein Tarabeih, som er direktør ved Sakhnin-senteret.
Senteret holder på å etablere et informasjonssenter om miljøvitenskap, som har som mål å føre jødiske og arabiske familier sammen med vitenskapsmenn. Senteret skal oppfordre til sameksistens, både mellom mennesker og mellom mennesker og jorden vi lever på.