Israel Hayoms eier, Sheldon Adelson, er i hardt vær for dekningen i sin avis. (Foto: Wikipedia)
Israel Hayoms eier, Sheldon Adelson, er i hardt vær for dekningen i sin avis. (Foto: Wikipedia)

– Redaktør tvinger gjennom positiv Netanyahu-vinkling

Israel Hayom-redaktør Amos Regev redigerer sine journalisters artikler før de kommer på trykk, for å gi statsminister Benjamin Netanyahu en mer positiv dekning, avslører Kanal 10. Israel Hayom svarer med å avsløre slagside i venstresidens medier.

Under programmet «Kilden» (Hamakor) på Kanal 10 kommer det fram at Regev også skal ha blandet seg personlig inn i hvilke bilder som publiseres av Sarah, statsministerens kone.

Israel Hayom publiserte sin første avis i 2007 og er i dag landets største dagsavis. Den amerikanske mangemilliardæren og Netanyahu-vennen Sheldon Adelson eier gratisavisen og har investert betydelige beløp. I løpet av de seks første månedene avisen var på trykk møttes de to vennene seks ganger, mens Netanyahu også har gitt eksklusive intervjuer der 12 ganger de siste fem årene.

Meningsendringer lagt inn i artiklene
En rekke ulike eksempler på hvordan Regev skal ha redigert tekst ble presentert. Avisens økonomiske kommentator Hezi Sternlicht skrev i fjor en artikkel om hvordan den økonomiske veksten i Israel ikke kommer hele befolkningen til gode. «Motoren går så det suser, men togvognene gjør det ikke» var overskriften og han konkluderte: «Mesteparten av befolkningen […] ser ikke noe til mesteparten av den økonomiske veksten».

Overskriften ble så endret før print. Den kritiske setningen fra Sternlicht til Netanyahu-regjeringens økonomipolitikk ble byttet ut med følgende:

– Vekststatistikken som presenteres for befolkningen er imponerende på alle måter […] det ser ut til at på tross av den mediestyrte kampanjen som har fått gjennomslag de siste ukene, er situasjonen slett ikke verst her.

Flere andre ministere i regjeringen skal også være unntatt kritikk fra redaksjonen. Tidligere spaltist i avisen, Moshe Mizrahi, forklarer hvordan prosessen fungerer:

– Mine artikler ble stadig mindre, ikke kvantitativt, men når det gjelder innblanding. Noe kom av redigering, mens annet kom som følge av faktisk endring av innholdet. Så jeg hadde noen skarpe og høylytte meningsutvekslinger med redaktøren […] En gang i blant fikk jeg en beklagelse. Men det fortsatte bare å skje, så jeg gav opp, sier Mizrahi.

Juridiske trusler på e-post
Talende nok skrev en av journalistene, Lilach Shoval, følgende en gang hun skulle sende inn artikkelen sin til godkjenning hos sin overordnede:

– I lys av tidligere hendelser: Vennligst ikke legg inn setninger i artiklene mine som jeg ikke vet om, uten å sjekke med meg. Når alt kommer til alt er det mitt navn som står på artikkelen. Takk.

Da Israel Hayom ble tipset av journalistene i Hamakor om at de var på saken, sendte de følgende beskjed tilbake på e-post:

– Fra den listen med spørsmål dere har sendt oss, virker det som at dere forholder dere til påstander som er grunnløse, uten rot i virkeligheten og støtende. Vi advarer dere om at Hamakor eller noe annet program som inneholder sitater som er injurierende mot Israel Hayom, deres redaktører eller noen andre som handler på avisens vegne, vil vi anse som ansvarlige for injurier. Vi vil ikke nøle med å ta alle de steg som loven tillater.

Svarer med å vende speilet
Israel Hayoms journalist Gonen Ginat har publisert en artikkel hvor han svarer på Kanal 10s påstander med å vende speilet mot dem selv og mediemoglen Arnon Mozes, som støtter venstresiden og motarbeider Benjamin Netanyahu gjennom sine medier. Mozes har blant annet stor eierpost i  Yedioth Aharonoth, avisen med størst leserdekning nest etter Israel Hayom.

– I løpet av de seks månedene frem mot valget, hadde side 1 til 3 i Yedioth Aharonoth hele 66 overskrifter som fremstilte kun én politisk leder i negativt lys – statsminister Benjamin Netanyahu. Var det noen positive overskrifter, noe som teoretisk sett kunne gjøre at dekningen fremstod mer balansert? Ingen, skriver Ginat. Han hevder også at det var 45 karikaturtegninger som fremstilte Netanyahu negativt.

– Israel Hayom blir kritisert for å være en gratisavis. Som om ikke Yedioth Aharonoth distribuerer gratisutgaver av sin dagsavis på jernbanestasjoner, universiteter og andre steder. Og som om Ynet [avisens nettsted] ikke er gratis. Og som om noen betaler for å se Kanal 2 eller Kanal 10, skriver Ginat.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

Har du kommentarer til artikkelen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Opplever du problemer med kommentarfeltet? Send en e-post til post@miff.no for å beskrive feilen.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart