Søndag 4. november var det nok en alvorlig trafikkulykke på Route 90. Seks palestinske arbeidere på vei til jobb omkom da minibussen deres frontkolliderte med en lastebil. I tillegg ble fire andre personer alvorlig skadet i ulykken, skriver nettavisen Times of Israel.
Bare fem dager tidligere var det en annen alvorlig trafikkulykke på den samme veistrekningen. Da omkom en familie på åtte da bilen de satt i begynte å brenne etter en frontkollisjon. Og tidligere i oktober døde en familie på tre etter en frontkollisjon med en lastebil på denne veien.
Dermed har 17 mennesker omkommet i trafikkulykker på Route 90 i løpet av bare 20 dager. Alle omkom etter frontkollisjon med møtende trafikk.
Nå vil trafikksikkerhetsorganisasjonen Or Yarok ha strakstiltak på den ulykkesbelastede strekningen. De ønsker i første omgang at det blir satt ut midtdelere på de mest utsatte stedene for å forhindre front til front-ulykker.
– Route 90 fortsetter å ta menneskeliv. Midtdelere må bli montert mellom veibanene så fort som overhodet mulig for å forhindre frontkollisjoner, slik at vi kan unngå den neste dødsulykken, sier Or Yarok-talsmann Oz Dror.
I løpet av de siste 15 årene, fra 2003 til 2018, har det vært over 2250 trafikkulykker på Route 90. 223 mennesker har omkommet og over 6450 er blitt skadet, rundt 700 av dem alvorlig, ifølge organisasjonen Or Yarok.
Route 90 er den lengste israelske veistrekningen med sine 480 kilometer. Veien strekker seg fra Metula og grensen mot Libanon i nord , langs den vestlige siden av Genesaretsjøen, gjennom Jordandalen, langs Dødehavet og helt ned til Eilat ved Rødehavet.
Sentrale deler av strekningen går gjennom område C på Vestbredden, som kontrolleres av Israel. Både israelere og palestinere bruker denne veien.
Or Yarok har publisert en video, som viser hvor et eksempel på hvor uvettig kjøring det kan være på den ulykkesbelastede strekningen: