Kom til MIFF Forum i Ålesund 12.-13. nov!

Vi trenger deg med på laget!

Foto: Skjermbilde fra CNN-reportasje
Foto: Skjermbilde fra CNN-reportasje

Lyst på ny sykkel til 200 kroner?

Den siste sykkelen på markedet er lett, gratis å produsere og "grønn". Den israelske oppfinnelsen kan endre hele sykkelmarkedet.

Mener du at Israel skal bestå som en jødisk stat? Klikk JA eller NEI.

50 år gamle Izhar Gafni fra Israel har laget en sykkel som nesten utelukkende består av papp. Etter mye prøving og feiling klarte han å skape et framkomstmiddel som vil koste under 100 kroner å produsere. Om kun få måneder starter produksjonen av det som utvilsomt kan kalles verdens billigste sykkel.

– Jeg har alltid vært fascinert av å bruke ukonvensjonell materialteknologi og jeg har gjort dette ved flere anledninger. Men her var det en rekke ting som bare stemte. Jeg arbeidet i fire år med å fjerne konstruksjonssvakhetene i bølgepapp, forklarer Gafni til Reuters.

Sykkelen vil ikke inneholde noen metalldeler. Selv bremsene er laget av materiale som kan gjenvinnes.

Gratis å produsere
Ifølge israeleren vil dette revolusjonere sykkelindustrien. De fleste selskaper som selger sykler produserer varene sine i land med lavere kostnads- og lønnsnivå. Men når nyvinningen av papp kommer på banen, vil ikke lenger dette lønne seg. Selv vil han og forretningspartneren Nimrod Elmish satse på å rekruttere pensjonister og funksjonshemmede i arbeidsstyrken. Det vil utløse en rekke statlige støtteordninger. I tillegg vil den miljønøytrale konstruksjonen gjøre at enda flere produksjonstilskudd blir utløst. Slik vil det ikke koste dem en eneste krone å produsere dem.

– Fordi vi får en rekke tilskudd fra myndighetene, blir produksjonskostnadene lik null, slik at sykler kan bli gitt bort gratis [til fattige land], forklarer Elmish.

Resirkulerbar
Han legger til at prisen trolig vil bli rundt 120 kroner, men med norsk tollnivå vil den sannsynligvis bli noe «dyrere» her hjemme. Men en miljøvennlig sykkel til 5-10 prosent av den normale prisen for en konvensjonell sykkel, er uansett et kupp. Dessuten veier den bare 9 kg, mens «gjennomsnittssykkelen» veier rundt 14 kg. Den er også brannsikret, flatebehandlet for å styrke strukturen og har dekk som en ikke trenger å pumpe luft i. Ønsker du å montere en elektrisk sykkelmotor, vil dét også være mulig.

Levetiden er naturlig nok ikke i nærheten av hva den er på vanlige sykler. Men sykkelen kan kastes i pappdunken når den går i stykker – og for 200 kroner er det ikke verdens største problem å kjøpe en ny en.

Se CNN-reportasje om sykkelen her:

Skal du kjøpe deg en israelsk pappsykkel når den kommer til Norge? Skriv inn din mening under.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart