Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Lyst på ny sykkel til 200 kroner?

Foto: Skjermbilde fra CNN-reportasje
Foto: Skjermbilde fra CNN-reportasje
Den siste sykkelen på markedet er lett, gratis å produsere og "grønn". Den israelske oppfinnelsen kan endre hele sykkelmarkedet.

50 år gamle Izhar Gafni fra Israel har laget en sykkel som nesten utelukkende består av papp. Etter mye prøving og feiling klarte han å skape et framkomstmiddel som vil koste under 100 kroner å produsere. Om kun få måneder starter produksjonen av det som utvilsomt kan kalles verdens billigste sykkel.

– Jeg har alltid vært fascinert av å bruke ukonvensjonell materialteknologi og jeg har gjort dette ved flere anledninger. Men her var det en rekke ting som bare stemte. Jeg arbeidet i fire år med å fjerne konstruksjonssvakhetene i bølgepapp, forklarer Gafni til Reuters.

Sykkelen vil ikke inneholde noen metalldeler. Selv bremsene er laget av materiale som kan gjenvinnes.

Gratis å produsere
Ifølge israeleren vil dette revolusjonere sykkelindustrien. De fleste selskaper som selger sykler produserer varene sine i land med lavere kostnads- og lønnsnivå. Men når nyvinningen av papp kommer på banen, vil ikke lenger dette lønne seg. Selv vil han og forretningspartneren Nimrod Elmish satse på å rekruttere pensjonister og funksjonshemmede i arbeidsstyrken. Det vil utløse en rekke statlige støtteordninger. I tillegg vil den miljønøytrale konstruksjonen gjøre at enda flere produksjonstilskudd blir utløst. Slik vil det ikke koste dem en eneste krone å produsere dem.

– Fordi vi får en rekke tilskudd fra myndighetene, blir produksjonskostnadene lik null, slik at sykler kan bli gitt bort gratis [til fattige land], forklarer Elmish.

Resirkulerbar
Han legger til at prisen trolig vil bli rundt 120 kroner, men med norsk tollnivå vil den sannsynligvis bli noe «dyrere» her hjemme. Men en miljøvennlig sykkel til 5-10 prosent av den normale prisen for en konvensjonell sykkel, er uansett et kupp. Dessuten veier den bare 9 kg, mens «gjennomsnittssykkelen» veier rundt 14 kg. Den er også brannsikret, flatebehandlet for å styrke strukturen og har dekk som en ikke trenger å pumpe luft i. Ønsker du å montere en elektrisk sykkelmotor, vil dét også være mulig.

Levetiden er naturlig nok ikke i nærheten av hva den er på vanlige sykler. Men sykkelen kan kastes i pappdunken når den går i stykker – og for 200 kroner er det ikke verdens største problem å kjøpe en ny en.

Se CNN-reportasje om sykkelen her:

Skal du kjøpe deg en israelsk pappsykkel når den kommer til Norge? Skriv inn din mening under.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart