Det mener Gal Fridman, som er markedsansvarlig og medstifter av selskapet Aquarius Engines som holder til i byen Rosh Haayin, rundt 20 kilometer øst for Tel Aviv.
– Vårt forbedrede motordesign bruker energien mye mer effektivt og trenger ikke ventiler og støtstenger som forårsaker energitap. Dersom en bil utrustet med en moderne standard forbrenningsmotor kan kjøre rundt 600 kilometer på en tank med drivstoff, vil vår motor mer enn doble den kjørelengden, forteller han til Times of Israel i et intervju publisert 27. april.
I stedet for fire, seks eller åtte stempler som beveger seg opp og ned, er motoren fra Aquarius Engines utstyrt med en sylinder som beveger seg horisontalt. Ved hjelp av to generatorer produseres elektrisk strøm som deretter sendes til en elektromotor ved hvert hjul. Det betyr at forbrenningsmotoren er mye mindre og lettere, og uten flere hundre kompliserte deler som det kan være vanskelig å reparere eller erstatte slik det er i vanlige motorer.
– Den nye motoren har få slitedeler og færre deler som energien skal fordeles til. Det betyr mye mindre energitap, lavere utslipp og bilene vil ikke bli dyrere enn de som nå er på markedet, sier Fridman.
Mer kraft og effektivitet – og betydelig lavere drivstoffutgifter – vil utvilsomt være populært blant kundene. Men hva med bilindustrien, bilverkstedene, bilforhandlerne og produsentene av reservedeler?
– Dersom det bare var opp til industrien, vil det trolig være en god del nøling, men her kommer myndighetene inn ettersom de er forpliktet til å redusere utslipp. Myndighetene har satt krav om at produsentene reduserer utslipp med 20 prosent innen 2020 og disse kravene kommer til å bli enda strengere i framtiden. Bilindustrien har ikke noe valg. De må gjøre endringer. Vi hos Aquarius Engines er klare til å hjelpe dem med disse endringene. I samarbeid med en stor europeisk bilprodusent vil vi ha klar en konseptbil en gang i 2017. Så snart den er bygget ferdig, forventer vi stor interesse fra industrien, avslutter Fridman.
Se omtale av den nye motoren på slutten av dette nyhetsinnslaget.