Ruta holdt seg også gjennom kriser: Da president Sadat i Egypt ble myrdet av islamister, Libanon-krigen i 1982, den første intifadaen fra 1987. I perioder måtte forbindelsen over land stanses av sikkerhetsgrunner. Men flyet gikk, og det fortsatte å være fullt.
Da den andre intifadaen begynte i september 2000, ble forholdet mellom Israel og Egypt enda dårligere. Det var røster i Egypt som ville bryte den diplomatiske forbindelsen med Israel og stanse flyruten. Det skjedde ikke (selv om den egyptiske ambassaden i Israel var uten ambassadør og bare bemannet av lavere diplomater i perioder).
Men det var flere terrorangrep rettet mot israelere i Kairo og i Sinai. Det førte til at turismen fra Israel til Egypt stanset opp. Passasjergrunnlaget minket. Antall flyturer gikk ned fra fem til fire, så tre, så bare to. Men fortsatt var disse flyene vanligvis fulle.
Nå er det slutt. El Al er privatisert, og selskapet har gitt beskjed om at ruten til Kairo skal legges ned. For selv om flyene er fulle, er kostnadene ved sikkerhetstiltak så høye at to turer i uken er for lite til å dekke dem. Så fra slutten av november er en epoke i forholdet mellom Israel og Egypt over, noe mange nok vil beklage.
Men inntil videre flyr et egyptisk flyselskap videre mellom Tel Aviv og Kairo.
Kilde: En artikkel i Jerusalem Post 28. oktober 2006 av Michelle Mazel, som er gift med en tidligere israelsk ambassadør i Kairo.