Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Flight LN 114

1. januar 1973 holdt oberst Qadhafi i Libya en tale ved åtteårsjubileet for opprettelsen av Fatah: Konfrontasjonen med Israel må endres.

Vi må dirigere krigen over på fiendens jord … Vi trenger en alvorlig politisk avgjørelse fra Egypt, Syria, Libya og de andre arabiske statene om å sette inn et avgjørende angrep mot Israel. Dette er en beslutning som krever mot … Enten vil vår skjebne bli likvidering, eller så vil fienden lide den samme skjebnen.

9. februar hadde Libanon-avisen al-Bajrak offentliggjort et intervju med Qadhafi: Den kommende kampen med Israel må bli en konfrontasjon som ender med at Israel blir likvidert eller med nederlag for araberne.

21. februar fløy en libysk Boing 727 i rute fra Libya til Kairo – trodde flygeren. Kl. 13.58 blir et fly av ukjent opphav registrert av israelsk radar i Sinai, og to Phantom-jagere går opp for å identifisere det. Det viser seg å være Libya-flyet, som altså skal til Kairo langt i vest. I syv minutter flyr de to Phantomene rundt Boingen og signaliserer på internasjonalt vis for å få den til å lande i Rafidim. Israelske militærfly har stående ordre om ikke å åpne ild mot fremmede sivilfly, men Boingen overser både signaler og varselskudd. Er den bare et fredelig, sivilt fly? Hva har den i sinne? Den mistenkelige Boingen fra Qadhafis land kan meget vel være ute i fiendtlig oppdrag siden den nekter å lande. Det israelske forsvaret vedtar at inntrengeren må tvinges ned – med direkte skudd om nødvendig. Kl. 14.11 ender Flight 114 med krasjlanding, der 104 dør og 7 blir såret.

26. februar uttrykte Knesset sin dype sorg over tapet av menneskeliv i ulykken. I debatten om saken sa forsvarsminister Dajan blant annet: På grunn av de spesielle omstendighetene i denne saken beklager jeg dypt araberne som ble drept i dette flyet, og jeg beklager det ikke mindre enn om det i virkeligheten hadde vært et israelsk fly som ved sin oppførsel hadde fått våre styrker til å åpne ild og våre egne folk ville være blitt drept.

MORDERE. Anklagen er stemplet på en blodbesudlet knokkelhånd, der dråpene renner ut i rovgriske klør før de drypper ned på offeret. Fire jagere begår den udåden å skyte et sivilt fly i brann. Den skjendige misgjerningen fortjener verdens oppmerksomhet, mente postverket i Egypt og gav ut et luftpostmerke (110 m) 1. mai 1973.

At fly har forvillet seg utenfor oppsatt rute, er ikke enestående. 13. desember 1954 kom et syrisk fly, i rute Kairo – Damaskus, inn over israelsk territorium. Det ble tvunget ned på Lod og fikk fly videre etter to dager. – Normal israelsk fremgangsmåte.

10. april 1969 ble et etiopisk fly skutt ned ved Kairo – flyet krasjet uten overlevende. Etiopiske utsendinger fikk ikke adgang til vraket. Hverken Etiopia eller Egypt «feriet» nedskytingen med et frimerke.


 


Israel er under angrep fra Iran – vis din støtte nå!

  1. Bli medlem (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart