To tredjedeler av det israelske folk ønsker at tobakkselskapene skal bli hindret fra å reklamere for sine produkter, i følge en ny undersøkelse som ble offentliggjort mandag av Israels kreftorganisasjon (ICA). 83 prosent av deltakerne i meningsmålingen var ikke-røykere, sytten prosent røykere. Nåværende lover i Israel tillater tobakksreklamer i trykte medier, men ikke på TV, radio, plakater på gatene eller i ungdomsmagasiner, opplyser Jerusalem Post. I tillegg må de lovlige reklamene merkes med helseadvarsler. Talskvinne for ICA, Nava Inbar, sier de nåværende reguleringene gir sigaretter legitimitet og oppfordrer mennesker, særlig barn og ungdom, til å begynne å røyke. – Disse reklamene selger illusjonen om at de vil bli mer populære og at de vil oppnå glede og nytelse som de ikke får på andre måter, hevder Inbar. Israelske tobakksselskaper bruker millioner av shekel på reklame, og vil bruke smarte visuelle midler for å nå kvinner, unge voksne, barn og tenåringer, fortsetter hun. Kvinner som er i målgruppen til produsentene og importørene, er sterkt imot tobakksreklamer. Hele 68,5 prosent av dem støtter fullt forbud. 44,71 prosent av de spurte mellom 35 og 44, med begge kjønn representert, sier de er i mot at tobakksselskapene kan reklamere.
