Eksamen i norsk hovedmål 28. mai fortsetter å skape politiske bølger – og det med rette. I forrige uke sendte stortingsrepresentant Jørund Rytman (FrP) et nytt skriftlig spørsmål til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (Høyre). Statsråden har allerede svart på spørsmål fra stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF). Svaret til Rytman er ventet først i neste uke, da det ble formelt registrert oversendt til departementet 10. juni.
I sitt spørsmål begynner Rytman med å påpeke at «skolen skal være en nøytral læringsarena, der elever skal lære kritisk tenkning, og lære at saker og konflikter har flere sider».
Deretter skriver han:
«De siste dagene har det vært stor oppmerksomhet omkring en eksamensoppgave som mange, deriblant FrP, mener har et svært ensidig fokus, og i tillegg bidrar til å fremme jødehat. Vil statsråden ta initiativ overfor Utdanningsdirektoratet slik at man sikrer at fremtidige eksamensoppgaver er mer balanserte?»
I sin begrunnelse minner Rytman på at situasjonen i Midtøsten er svært komplisert. «Med den skremmende fremvekst av jødehat som vi ser i hele Europa – også i Norge – burde være maktpåliggende for et norsk utdanningsorgan å gi elevene et saklig og objektivt grunnlag for oppgaven,» skriver Rytman.
Han synes det er trist at Utdanningsdirektoratet gir en oppgave til elevene basert på Mads Gilberts «ensidige og uhistoriske fremstilling av Gaza-konflikten.»
Ung reaksjon i Aftenposten
På kvelden 11. juni publiserte Aftenposten.no et leserinnlegg av en 19 år gammel jente som hadde eksamenen 28. mai. Julie Bremnes kritiserer Utdanningsdirektoratet for å ha gitt en så politisert oppgave på en eksamen i norskfaget.
Gilberts SMS brukt også tidligere
Fra en tidligere elev på Sandefjord videregående skole får MIFF opplyst at Gilberts SMS, som ble gjengitt i eksamen 28. mai, også ble gitt i heldagsprøve på skolen 6. april 2011. Også den gang ble SMSen servert til avgangselever i videregående skole.