For å bekjempe jødehat på sine plattformer, må Facebook og andre sosiale medier være i stand til å gjenkjenne jødehat når de ser det. Nærmere 40 land (inkludert Norge) har allerede støttet eller vedtatt IHRAs arbeidsdefinisjon på antisemittisme, og dette er en definisjon som også Facebook bør ta i bruk.
– Hele IHRAs arbeidsdefinisjon på antisemittisme gir Facebook et effektivt, nøytralt og nyansert verktøy til å beskytte jødiske brukere fra hatytringer og bilder som oppvigler til hat og ofte leder til vold, skriver de 128 organisasjonene i brevet.
«Antisemittisme er en bestemt oppfatning av jøder som kan uttrykkes som hat overfor jøder. Verbale og fysiske manifestasjoner av antisemittisme er rettet mot jøder eller ikke-jøder og/ eller deres eiendom, og mot jødiske kulturelle og religiøse institusjoner,» heter det i innledningen til arbeidsdefinisjonen. Blant en lengre rekke eksempler på jødehat nevnes også disse:
- Benekting av det jødiske folks rett til selvbestemmelse, for eksempel ved å hevde at staten Israels eksistens er rasistisk.
- Bruk av doble standarder ved å stille krav til staten Israel som ikke stilles til andre demokratiske stater
- Sammenlikning av aktuell israelsk politikk med nazistenes politikk.
- Å holde jøder kollektivt ansvarlige for statens Israels handlinger.