En nylig rapport fra IMPACT-se (Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education) viser at pakistanske skolebøker inneholder systematiske uttrykk for antisemittisme og anti-israelsk propaganda. Analysen omfatter bøker godkjent av det statlige «National Curriculum Council», brukt i både offentlige og private skoler.
Ifølge rapporten beskrives jøder i svært negative og demoniserende termer, og Holocaust er fullstendig utelatt fra historiefremstillingen. Israel fremstilles som en illegitim stat og en fiende av islam.
– En hel generasjon påvirkes
– Dette er ikke tilfeldige uttrykk, men et strukturert innhold som lærer barn at jøder er onde og at Israel må motarbeides, sier Marcus Sheff, direktør i IMPACT-se. – Når dette undervises som fakta i skolen, former det holdningene til en hel generasjon.
Rapporten (kan leses her) viser at elevene undervises i at Pakistan skal være en leder for den islamske verden, og at det er en religiøs og nasjonal plikt å støtte palestinerne mot Israel – uten å presentere noen nyanser.
Hitler omtales positivt
Et av de mest sjokkerende funnene i rapporten er at Adolf Hitler nevnes i positive vendinger, uten henvisning til nazistenes folkemord eller jødehat. I en bok omtales han som en leder som «gjenreiste Tysklands ære».
– Å unngå omtale av Holocaust samtidig som man hyller Hitler, er en form for fornektelse og en farlig historisk forvrengning, står det å lese i rapporten.
Ingen plass for jøder eller minoriteter
Bøkene omtaler verken jødedommen som en legitim religion eller jøder som et folk med rettigheter. Minoriteter i Pakistan – som kristne og hinduer – er også marginalisert i læremidlene, men jøder fremstilles med spesiell fiendtlighet.
Det er tidligere dokumentert lignende holdninger i lærebøker i blant annet Iran og deler av den arabiske verden, men denne rapporten peker på at situasjonen i Pakistan ikke er vesentlig bedre, til tross for landets allianser med Vesten.