Ifølge statistisk sentralbyrå i Israel har 3,7 millioner turister besøkt Israel så langt i år. Det er en økning på ti prosent i forhold til i fjor. Da hadde 3,4 millioner turister besøkt landet fra januar til og med oktober.
– Til tross for alle utfordringene vi står overfor, så fortsetter vi å markedsføre Israel verden over med vår innovative og markeds-fokuserte strategi. Resultatene taler for seg selv, sier turistminister Yariv Levin.
Inntektene fra turismen beløper seg så langt i år til over 50 milliarder kroner.
– Turismen bidrar ikke bare til å styrke økonomien, men den bidrar også til å styrke Israels image verden over. Det er jeg stolt av, sier turistministeren.
Det har de siste årene vært en kraftig økning i turismen til Israel. At trenden fortsetter viser at interessen for Israel ikke er i ferd med å avta.
– Israel er blitt en legitim og ledende turistdestinasjon. Dette viser statistikken gang på gang. Vellykkede markedsføringskampanjer og avanserte digitale markedsføringsverktøy har gjort at vi har klart å knuse rekorder to år på rad, sier Amir Halevi, direktør ved turistdepartementet.
Det har også vært en stor økning i antallet nordmenn som besøker Israel. Fra januar til og med oktober har 15.700 nordmenn besøkt Israel. Det er en økning på 14 prosent i forhold til året før, og en økning på 31 prosent i forhold til 2017. At Norwegian har hatt en direkterute mellom Norge og Israel har nok bidratt til den positive økningen. Dessverre er det slutt på direkteruten fra og med 9. november. Norwegian har valgt å legge den ned.
Nå blir nordmenn som ønsker å besøke Israel avhengig av å mellomlande. MIFFs Bjarte Bjellås og Øyvind Bernatek i Hjelp jødene hjem diskuterte nedleggelsen av ruten i en direktesending på Gardermoen 6. november: