Mandag 9. mars besluttet Israel å stenge grensene for turister i et forsøk på å bremse spredningen av koronaviruset. Tiltaket vil i første omgang gjelde de neste to ukene. Den norske turoperatøren Plussreiser, som organiserer mange turer til Israel, sier de har avlyst fem Israel-turer fram til 24. mars. I første omgang er det 150 nordmenn som blir berørt av kanselleringer.
– I går kveld ringte vi dem som egentlig skulle reise i dag morges. De ble naturligvis lei seg. De var klare for tur og var ikke redde for å reise. Men de forstår situasjonen og er glade for at de slapp å reise ned dit, for så å bli sendt hjem igjen, sier Aud Kindervåg Halsne, daglig leder i Plussreiser.
Til tross for at mange var skuffet var det kun forståelse å møte. Plussreiser sier alle som nå må holde seg hjemme får refundert de det har betalt.
– Vi refunderer det som de har betalt for pakkereisen. Det er ingen som skal tape på dette økonomisk, sier Halsne, som sier beslutningen fra israelske myndigheter om å stenge grensene for turister kom brått på reisebyrået.
– Ja, det kom brått på både agenten vår i Israel og våre kunder. Da det begynte å gå noen rykter tok vi kontakt med agenten vår. Han hadde ikke fått noen bekreftelse. Da vi ringte ambassaden i Tel Aviv hadde det akkurat kommet på alle nyhetene. Da ble det bekreftet, sier den daglige lederen.
Plussreiser har allerede en gruppe nordmenn som befinner seg i Israel. Den turen går som normalt, med mindre noe skulle endre seg. Hva som skjer etter 24. mars er foreløpig uklart. Plussreiser håper turene går som planlagt.
– Vi satser på at turene går som normalt etter 24. mars, sier Halsne.
I april er det påske og mange nordmenn har planer om å reise til Israel i denne perioden. Plussreiser har planlagt reiser med 200 nordmenn.
– Akkurat nå vet vi ingenting om hva som vil skje. Vi må bare forholde oss til lover og regler som kommer og gjøre det beste ut av situasjonen.
Halsne sier selskapet taper penger på kanselleringene, men at det foreløpig er et begrenset tap.
– Bare til Israel har vi ca 3000 reisende i året og dette gjelder 150 av dem. Så foreløpig er dette et begrenset tap for oss, forklarer den daglige lederen.