Onsdag 27. november publiserte Facebook-siden «Mads Gilbert» et bilde av en israelsk avokado til salgs på Rema 1000. I bildeteksten stod det «Nei takk, Rema», som en oppfordring om å ikke kjøpe avokadoen fordi den er fra Israel. Men boikott-oppfordringen gikk ikke som planlagt – tvert imot.
Israels-venner og andre personer som er boikott-motstandere fikk raskt med seg innlegget. I flere hundre kommentarer blir Gilbert takket for å gjøre dem oppmerksomme på at det selges israelsk avokado på Rema.
«Takk for tipset. Da skal jeg handle avokado hvis jeg stikker innom Rema 1000 de nærmeste dagene. Nydelig snikreklame, Mads», skriver en.
«Betaler Rema 1000 deg for denne reklamen», spør en annen.
Og slik fortsetter det og fortsetter det. Her er bare noen få eksempler:
«Det er jo helt supert! Da vet jeg hvor jeg skal handle avokado neste gang».
«Takk for tipset. De beste avokadoene er fra Israel».
«Herlig. Løp og kjøp. Takk for tipset!»
«Takk for at du viser meg hvor jeg kan få kjøpt israelske kvalitetsprodukter»
«Da blir det en handletur på Rema1000 i morgen for å kjøpe inn avokado!»
«Takk for tipset og takk til Rema 1000 for å satse på kvalitetsmat».
Det er uklart om Mads Gilbert personlig er involvert i driften av Facebook-siden, som følges av 8000 personer, men han har i alle fall ikke reagert på at de siden 2015 har brukt hans navn og bilde til å profilere den. En av dem som publiserer innhold på siden er SV-politikeren Ivar Johansen. Han har markert seg som en sterk forkjemper for boikott av den jødiske staten.
Det er samme person som i 2015 brukte juleevangeliet til å demonisere Israel. Det samme blir for øvrig gjort på Mads Gilbert-siden. Den mangeårige SV-politikeren har også en drøm om å gjøre tusen arabere arbeidsledige.