Det grusomme massemordet på 84 uskyldige ofre i den franske byen Nice torsdag kveld har sjokkert hele den frie verden. Israels statsminister Benjamin Netanyahu sendte fredag formiddag ut en uttalelse der han fordømmer terroren.
– Israel fordømmer på det sterkeste det forferdelige terrorangrepet i går kveld i Nice. Dette angrepet minner oss enda en gang på at terroren kan slå til hvor som helst og må bekjempes overalt. Israelerne står sammen med det franske folket i dag, sa Netanyahu ifølge Jerusalem Post.
Forskjellsbehandlet terror mot jøder
I mediedekningen her til lands fikk vi dessverre se noen eksempler på hvordan enkelte forskjellsbehandler terror mot jøder i forhold til annen terror. Ett av disse tilfellene var det ekstremismeforsker Lars Gule som sto for, da han skulle uttale seg om angrepet i Nice på Nyhetsmorgen på NRK P1 klokken 08.10. Der framstilte han feilaktig bilterror som noe ganske nytt og lite utbredt. IS hadde en gang i 2014 kommet med en oppfordring til å bruke bil som terrorvåpen, forklarte han, men bruk av lastebil som terrorvåpen var helt nytt.
Tok med terror mot jøder etter kritikk
Det Gule påstår er ganske enkelt feil. For israelere har trusselen om bilangrep vært reell i årevis. Det burde han ha nevnt. En av dem som reagerte sterkt på Gules totale neglisjering av den palestinske terroren, var MIFFs hovedstyremedlem Jan Benjamin Rødner. Han ringte og sendte e-post til NRK om saken.
”Gules politiske holdninger får tydeligvis sensurere hva han sier”, skrev Rødner til NRK.
Da Gule kom på lufta på nytt noen timer senere, i programmet Norgesglasset klokken 11.44, poengterte han plutselig at også Israel hadde opplevd bilangrep. Da fortalte han at angrep med bil ikke er nytt, for Israel har vært utsatt for ”omlag ti slike angrep” og Frankrike for to. Det nye var at det var en så stor og tung lastebil og at det er så mange ofre i ett angrep.
Langt flere enn ti angrep, og ikke nytt med lastebil
Gule har rett i én av sine påstander i dette siste intervjuet, nemlig at det er nytt at en enkelt terrorist klarer å drepe så ufattelig mange som 84 mennesker i et angrep med kjøretøy. Med denne kritikken mener vi på ingen måte å nedtone det grusomme som skjedde i Nice. Det er bare så synd at Gule må misbruke en slik anledning ved å først neglisjere og deretter i neste sending nedtone omfanget av terror mot jøder.
Realiteten er nemlig at Israel har opplevd 46 terrorangrep med bil bare i løpet av de siste ti månedene. Terrorpåkjørsler er blitt begått av palestinske terrorister i mange år, både med traktorer og bulldosere i tillegg til personbiler. Det at en tung lastebil brukes til å angripe i en gate i en storby er heller ikke nytt. Tel Aviv opplevde det i 2011, og liv gikk tapt også den gangen. 15. mai 2011, på ”katastrofe-dagen”, som palestinerne kaller sin årlige markering av minnet om staten Israels opprettelse, gikk en israelsk araber til angrep med en 15 tonn tung lastebil, som han brukte til å kjøre på biler og fotgjengere i en travel gate i Tel Aviv. Målet hans var å drepe så mange jøder som mulig. Han lyktes ”bare” med å drepe en person.
MIFF oppfordrer Gule til ikke å fortie eller nedtone omfanget eller alvorlighetsgraden av noen form for terror – heller ikke når den rammer Israel og det jødiske folk.
Vi vil også oppfordre NRK og andre medier til å være varsomme så ikke de som får uttale seg som eksperter får bedrive denne typen forskjellsbehandling av terror.
Dette sa programlederen og Gule fredag morgen klokken 08.10:
Programleder: ”Å bruke lastebil som våpen i et terrorangrep er nytt. Det sier ekstremismeforsker Lars Gule. Han fortel imidlertid at IS oppmoda sine sympatisører allereie i 2014 om å bruke alle midler, inkludert biler, for å utføre åtak. Men lastebiler er altså nytt.”
Gule: ”Ja, den er ny i den forstand at jeg ikke er kjent med at noen har brukt lastebil på denne måten før og det er jo et forferdelig høyt antall ofre i denne terrorhandlingen. Men det som da også indikerer en inspirasjon fra ekstreme islamister er nettopp bruken av en bil, for dette var en oppfordring som kom fra IS allerede høsten 2014 om å bruke alle midler, kniver, økser, også biler, til å gjennomføre angrep på islams fiender.”
Dette skrev Jan Benjamin Rødner på e-post til NRK klokken 08.50:
”Jeg har hørt på P1 intervju med Lars Gule. Han blir fremstilt som en ekspert, hvilket han delvis er. Men hans politiske holdninger får tydeligvis sensurere hva han sier. Han påstod at dette er første gang man ser et slikt angrep. Han kaller det (selvsagt) ikke for terror. Han fortalte at IS i 2014 oppfordret til å bruke alle midler – økser, kniver, biler, og at dette således er i tråd med ISs linje. Hva han fortiet – og dette kjenner han meget godt til – og som programlederen ikke spurte ham om – er at bilangrep er vanlig utført av palestinere mot israelere og jøder. Det har vært brukt både bulldozere og biler av alle slag. Og denne terroren får sterk støtte av de palestinske myndighetene. Men Gule så tydeligvis ingen grunn til å formidle denne vesentlige kunnskapen om hvordan palestinerne går foran i bruk av voldelige midler. Det kan ha sammenheng med at – på tross av at han tar en viss avstand fra bruk av slike midler – hevder Gule at det er lovlig at folk som er under okkupasjon bruker de midler de har til rådighet. Hans apologetiske holdning til slikt er en skam og diskvalifiserer ham fra å være «ekspert». Jeg hører akkurat nu på radio at et annet intervjuobjekt (Kjartan ?) forteller om hvordan alle slags kjøretøyer er blitt brukt til terror mot Israel. Det var da enda godt! Men det er skuffende at man bruker folk som har diskvalifisert seg så vidt grundig på dette området som Gule som såkalte eksperter.”
Dette sa programlederen og Gule da han ble intervjuet på nytt i Norgesglasset klokken 11.44:
Programleder: ”Et forferdelig brutalt angrep det her. Med lastebil. Hva slags tanker har du gjort deg rundt det?”
Gule: ”Ja, det er nytt i den forstand at det er brukt en relativt stor og tung lastebil og det er ufattelig mange ofre. Men det å bruke bil i terrorangrep er ikke noe nytt. Dette strekker seg tilbake til i hvert fall 2008. Israel har opplevd om lag 10 angrep med biler inklusive gravemaskiner og traktorer. Frankrike har to tidligere bilangrep og da snakker vi om varebiler. Sånn at det å bruke bil som våpen, det er ikke noe nytt. Det nye er nettopp det store skadeomfanget, de mange ofrene som følge av denne konkrete aksjonen.”