I disse dager hører du mye om blokaden av Gaza-stripen.
Blokaden av Gaza er først og fremst en sjøblokade. Den ble erklært lovlig i en FN-rapport allerede i 2011. Å heve den lovlige sjøblokaden av Gaza vil sette både israelske og palestinske liv i fare. Forestillingen om en blokade ved grensen til Israel er en myte. Til og med Hamas-leder Ismail Haniyeh sa allerede i 2012 at blokaden var over.
Ved grensestasjonene mellom Israel og Gaza er det ingen generell blokade. Der er det grensekontroll med restriksjoner på innførsel og utførsel av visse produktgrupper. Det er ingen restriksjoner på innførsel av mat og medisiner. Det er imidlertid forbudt å innføre våpen til Gaza, og det er ilagt begrensninger på 34 spesifiserte produktgrupper som ofte er i bruk av terrororganisasjonene – for eksempel til rakettproduksjon og utbygging av terrortunneler. Her kan du lese de israelske myndighetenes komplette liste over slike produkter. Alle produkter som ikke står på listen, slippes inn i Gaza uten hindring.
Hvis FN ga deg tall for hvor store leveransene til Gaza fra Israel var, ville du da tro på dem?
I første halvår, opplyser OCHA, gikk det 51.260 vogntog fra Israel inn på Gaza. Det tilsvarer 283 vogntog hver dag, og et mye høyere antall lastebiler hvis det blir fordelt på antall arbeidsdager.
Hvorfor må Israel ha en effektiv sjøblokade av Gaza-stripen? For å hindre at Hamas-regimet fritt og ukontrollert kan motta våpenleveranser sjøveien.