Hamas-leder Ismail Haniyeh erklærte tirsdag med pomp og prakt at «den urettferdige blokaden av Gaza-stripen er brutt». Gjennom det historiske besøket til sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani, emiren av Qatar, «erklærer vi seier over blokaden», sa Haniyeh i følge det palestinske nyhetsbyrået Ma’an.
Neste dag på Marienlyst i Oslo sitter stortingsrepresentant Aksel Hagen (SV) i studioet til Dagsnytt Atten og sier: «Hele verden mener at vi har med en blokade å gjøre.»
Statssekretær i utenriksdepartementet Torgeir Larsen (Ap) deltok via telefon. «Det er et stegningsregime som vi mener og har ment hele tiden er uakseptabel,» sa han. NRKs programleder var dessverre ikke oppdatert på virkeligheten på Gaza-stripen, slik Ismail Haniyeh opplever den. Derfor kom aldri de kritiske spørsmålene til representantene for regjeringspartiene.
Men hva er fakta når det gjelder blokaden av Gaza-stripen?
Amos Harel and Avi Issacharoff i Ha’aretz påpeker fredag at blokaden er en myte. «Den enkle sannhet er at det ikke lenger er noen israelsk blokade av Gaza,» skriver de to israelske journalistene.
Israel har noen restriksjoner, men det er ikke i nærheten av å være en blokade i ordets rette betydning. Israel har noen restriksjoner på vareeksport fra Gaza, men det går for eksempel mat fra Gaza til Vestbredden. Det er også begrenset adgang for bevegelse av palestinere fra Gaza-stripen til Vestbredden. Likevel flytter omkring 20.000 palestinere i året fra Gaza til Vestbredden, ifølge Ha’aretz. Gaza har ingen aktiv flyplass, og havnen betjener kun lokale fiskere.
Så Israel har en sjøblokade, men ikke noen blokade på land. Israel tillater nærmest fri vareflyt til Gaza gjennom grensestasjonen Kerem Shalom, «bortsett fra de varene som Hamas ikke selv ønsker, fordi de håper å beholde trafikk gjennom tunnelene og fordi prisene på noen varer i Egypt er billigere».
Det er ingen mangel på mat eller byggematerialer på Gaza-stripen. Mangel på mat var det heller ikke da restriksjonene var på sitt aller strengeste sommeren 2010. Markedene er oversvømt med frukt, grønnsaker, de siste iPhone-modeller og mye mer. Innbyggerne på Gaza kan dra til Egypt gjennom Rafah, og videre der i fra til alle mål i verden. Ifølge tall fra Hamas-regjeringen er det 1200 palestinere i døgnet som benytter denne muligheten. I tillegg er det taxi-tjeneste, nærmest en offentlig transportordning, i underjordiske tunneler på grensen.
Det pågår stor byggevirksomhet på Gaza-stripen. Verdensbanken spår 9 prosent vekst i 2012, i motsetning til Vestbredden hvor analytikerne forutser bare 5 prosent vekst.
– Når Haniyeh snakker om at det er slutt på blokaden, så er det kanskje på tide for venstreorienterte aktivister fra Israel og utlandet og slutte å bruke billige PR-stunt, skriver Harel og Issacharoff.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Stor overmakt skal hindre alvorlige episoder
I Dagsnytt Atten-sendingen onsdag prøvde Aksel Hagen å tegne et skremmende bilde av bordingen av Estelle lørdag 20. oktober. Et stort antall skip, med maskerte og tungt bevæpnede soldater, kretset rundt oss, fortalte Hagen.
– Dere kan ikke mene at man trenger så store styrker, sa han.
Jan Benjamin Rødner, styremedlem i MIFF, tok seg bryet med å forklare stortingsrepresentanten at den store overmakten ble brukt for å beskytte Hagen for å oppleve alvorlige episoder.
– Har man stor overmakt, vet man at det ikke blir alvorlige episoder. Det er om man kommer med liten overmakt det kan bli virkelig farlig, sa Rødner.
– Dette er absurd, svarte SV-politikeren.
Allerede neste dag viste norsk politi at de praktiserer samme taktikk som israelerne. Et stort antall polititjenestemenn deltok under aksjonen mot boligen til islamisten Ubaydullah Hussain torsdag formiddag. Politiet var utstyrt med skjold, slegge og øks, skriver NRK. Det finnes utallige lignende eksempler.
Advarsel ble ikke mottatt
Statssekretær Torgeir Larsen sa at utenriksdepartementet mener Israel brukte uforholdsmessig stor makt da de arresterte båten og passasjerene ombord.
– Israel må ta skipene inn til havn for å gjøre en skikkelig kontroll. Man vet aldri når dette ikke [bare] er en provokasjon, [men en forsyning med våpen], svarte Rødner. Han understreket at Estelle forsøkte å bryte en lovlig sjøblokade. Hensikten med blokaden er å hindre innførsel av våpen til Hamas-regimet og de andre militante gruppene.
– 12.000 raketter er avfyrt fra Gaza-stripen mot Israel, minnet Rødner om.
– Vi har forståelse for Israels rett til å kontrollere at det ikke kommer inn noen våpen, sa Larsen. Han gjentok at det var «uforholdmessig bruk av makt».
– Israel kunne ha advart, men velger å arrestere umiddelbart, sa han.
Israel gir alltid skip som er på vei til å bryte sjøblokaden advarsel. Dersom Estelle selv hadde endret kurs, ville selvsagt ikke en bording funnet sted. Her må statssekretæren ha misforstått. Har han glemt at til og med hans egen sjef, utenriksminister Espen Barth Eide, også advarte de norske aktivistene på forhånd? Advarsel ble ikke mottatt. Når myndigheters pålegg ikke blir fulgt, er arrestasjon ofte eneste mulighet.
Ikke humanitær krise
Larsen gjentok hva utenriksdepartementet også har sagt tidligere, at det ikke er noen humanitær krise på Gaza-stripen. Bortsett fra i korte krigsperioder har det ikke vært noen humanitær krise på Gaza-stripen de siste årene.
Torsdag 17. juni 2010, også dette da de israelske restriksjonene på varer gjennom grensestasjoner var på sitt strengeste, fikk Petter Eide, daværende generalsekretær i Norsk Folkehjelp, spørsmål i NRK-programmet “Her og nå” om hvilke varer det er viktigst for folk på Gaza-stripen å få lettere tilgang til.