Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

IDF oppdaget enda en terrortunnel

Den underjordiske delen av barrieren skal forhindre slike terrortunneler inn på israelsk territorium. (Foto: Bjarte Bjellås)
Terrorgruppene på Gaza har bygget en rekke angrepstunneler som går inn i Israel. (Foto: Bjarte Bjellås)
Terrortunnelen ble oppdaget under byggingen av en underjordisk barriere.

Det israelske forsvaret har oppdaget en ny terrortunnel som går fra Gaza og inn i Israel. Terrortunnelen ble oppdaget i forbindelse med byggingen av en underjordisk barriere langs grensen mot Gaza, skriver Times of Israel.

Det er ikke kjent om tunnelen er helt ny, eller om det er en gammel tunnel som ikke er oppdaget tidligere. Dette er den 18 terrortunnelen fra Gaza og inn i Israel som er oppdaget og ødelagt siden slutten på Gaza-krigen i 2014.

Hver tunnel koster titalls millioner kroner og tar opptil to år å grave. Totalt har Hamas brukt flere hundre millioner kroner på å bygge disse tunnelene.

Terrortunnelene var en av årsakene til at IDF iverksatte Operation Protective Edge i 2014. Målet var å fjerne alle tunnelene, som gjorde Israel sårbare for angrep. Under krigen i 2014 ble disse tunnelene for alvor tatt i bruk av Hamas. Flere israelske soldater ble drept i ulike bakholdsangrep.

Denne trusselen gjorde at det israelske forsvaret i 2016 startet arbeidet med å bygge en underjordisk barriere, som skal hindre Hamas og andre terrorgrupper fra å kunne grave seg inn på israelsk territorium. Etter planen skal den enorme betongbarrieren være ferdig bygget ved utgangen av 2019.

Den 65 kilometer lange sikkerhetsbarrieren bygges i sin helhet inne på israelsk territorium. På det nærmeste er barrieren 50 meter fra Gaza-grensen og på det lengste 300 meter fra grensen. Hundrevis av personer, både israelske og utenlandske arbeidere, jobber med barrieren. De blir hele tiden beskyttet av IDF mot angrep fra terrorgruppene på Gaza. Det er også bygget en ny betongfabrikk nær Gaza for at arbeidet skal gå raskere.

Prisen på barrieren, som går både over og under bakken, er sju milliarder kroner. Kilometerprisen for den underjordiske delen er drøyt 100 millioner kroner. Den øverste delen er betydelige billigere, med en prislapp på 3,5 millioner kroner per kilometer. Det vil være sensorer i barrieren både over og under bakken, som registrerer om noen prøver å bryte seg gjennom.

Israel bygger et seks meter høyt gjerde langs Gaza-grensen for å holde terroristene ute. (Foto: Forsvarsdepartementet)
Israel bygger et seks meter høyt gjerde langs Gaza-grensen for å holde terroristene ute. (Foto: Forsvarsdepartementet)

Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart