Kraftig økning i moskeer
Det mest håndfaste beviset på den muslimske oppvåkningen er antallet moskeer. I løpet av de siste 40 årene er antallet moskeer tidoblet. I 1967 var det 77 moskeer på Gaza-stripen, i følge en rapport fra et israelsk institutt. 20 år senere hadde antallet moskeer økt til 150. Det var etter etableringen av Hamas i 1988 at veksten i moskeer for alvor skjøt fart. I 1992 var tallet økt til 240, i 2000 til 460. På slutten av år 2007 var det 774 moskeer, og nå nærmer tallet seg 1.000.
– På Gaza-stripen har vi mellom 900 og 1000 moskeer som er fullt kontrollert av Hamas. Vi har en organisasjon som har nådd hvert eneste hjem, og alle støtter Hamas, skryter innenriksminister i Hamas-regjeringen Fathi Hamad i et intervju med avisen El-Shorouq el-Yawmi fra Algerie 28. juni 2009. Han kommer med disse opplysningene for å avvise at Hamas har behov for noe støtte fra al-Qaida.
Taleb Abu Sha’ar, som er en av toppene i Hamas-regjeringens religionsdepartement, har bekreftet til den arabiske avisen Al-Hayat (11. juli 2009) at hans departement kontroller 750 moskeer. Al-Hayat kunne rapportere at Hamas de siste månedene har tatt kontrollen over 11 moskeer fra den rivaliserende organisasjonen Islamsk Jihad.
Hamas-kontrollerte moskeer blir ikke bare brukt til religiøse formål, men har også viktige sosiale, politiske og militære funksjoner. I moskeene blir palestinere rekruttert til Hamas sine væpnede styrker, og flere moskélokaler er blitt benyttet som våpenlager.
Sømmelighet
Etter kuppet i juni 2007 har Hamas gradvis trappet opp sin kamp mot det islamistene ser på som uønsket oppførsel på offentlig sted. Det er rapportert om tilfeller hvor kvinner er tvunget til å bruke hijab, alkohol er konfiskert og sosiale arrangement er forstyrret av politirassiaer på grunn av «umoralsk» sang og musikk.
I sommer har Hamas-myndighetene kjørt en sømmelighetskampanje, blant annet mot usømmelig klesdrakt for kvinner på strendene, turer og sosialarrangementer med kjønnsblanding og tyggegummi.
Arabiske medier har rapportert at en kvinnelig palestinsk journalist ble arrestert av Hamas-politi på stranden i Gaza. Hun ble anklaget for ikke å ha på seg muslimsk klesdrakt, for å være sammen med menn uten følge av sine egne familiemedlemmer og for å le høyt.
Andre eksempler på islamisering er nye gatenavn med islamsk meningsinnhold og stenging av de viktigste markedsplassene på fredager, islams helligdag. Denne uken kom det meldinger fra Gaza-stripen om påbud om å bruke hijab for jenter som går på offentlig skole. Den nye kleskodeksen skal også gjelde for kvinner som jobber i rettssystemet.
Utdanningsdepartementet har også forbudt mannlige lærere å arbeide ved jenteskoler.
Økonomi
I vår åpnet Hamas to nye finansinstitusjoner for å styrke sin økonomiske kontroll på Gaza-stripen. Så snart Nasjonal Islamsk Bank var i drift, oppfordret Hamas alle offentlig ansatte å flytte sine kontoer over i denne banken. Det ble også opprettet et forsikrings- og investeringsselskap som skal drive etter sharia-loven.
Samtidig har Hamas-avisen Felesteen trykket en fatwa (domsavsigelse fra religiøs autoritet) hvor forretningskontakt med banker som ikke følger islamsk lov blir erklært ulovlig. I muslimsk lov er det forbudt for finansinstitusjoner å ta rente.
I andre fatwaer fra de siste månedene blir fedre forbudt å hindre sine sønner fra å delta i jihad og det blir erklært lovlig å stå opp når den palestinske nasjonalsangen blir spilt og vise respekt for palestinske nasjonalsymbol, «så lenge fedrelandet og nasjonalsangen ikke blir gjort til avguder».
Dette var bare noen få eksempler på islamiseringen som pågår på Gaza-stripen. Hamas gjennomfører med overlegg tiltakene gradvis for ikke å vekke for store protester i befolkningen.