Den militære kontrollposten Kalandiya – som ligger mellom Ramallah og Jerusalem – har ofte vært omtalt i mediene på grunn av lange køer, trengsel, burlignende tunneler, og svært lang ventetid for palestinere som har hatt behov for å reise inn til Jerusalem eller til resten av Israel. Kontrollposten Kalandiya har også vært åsted for mange voldelige demonstrasjoner og palestinske terrorangrep de 18 årene den har eksistert.
Onsdag 20. februar 2019 åpnet COGAT (Coordination of Government Activities in the Territories), som er en del av Det israelske forsvarsdepartementet, en helt ny og oppgradert grenseovergang ved Kalandiya kontrollpost. Det meldte COGAT på Facebook dagen etter åpningen. Den nye grenseovergangen tilbyr strømlinjeformet service, svært kort ventetid og rene og praktiske rom for palestinere og andre reisende.
Det har tatt rundt 1,5 år og kostet nesten 100 millioner kroner å bygge den nye terminalen. Rundt 4000 palestinerne passerer hver morgen gjennom Kalandiya. Det totale antallet palestinere som daglig reiser inn i Israel fra Vestbredden skal være på nærmere 16.000. Tidligere kunne det ta opptil et par timer å passere, men nå er det gjort på mindre enn fem minutter, selv på travle dager, skriver Washington Post.
Tidligere måtte palestinere og andre reisende gå gjennom en av fem kontrollstasjoner med metalldetektorer, før israelske soldater til slutt gjennomførte en manuell kontroll av innreisetillatelsene.
Nå går prosessen svært mye raskere ettersom hver person – som har fått utstedt et biometrisk identitetskort av COGAT – bare trenger å legge kortet oppå leseren på en av de 27 elektroniske portene, kalt «Speed Gates». I løpet av få sekunder blir ansiktet og kortet skannet. Etter at identiteten er bekreftet, åpnes portene slik at personen kan passere. Det er det samme systemet som brukes på mange moderne flyplasser.
For å få utstedt biometriske adgangskort må palestinere levere en søknad til israelske myndigheter. Det kan gjøres på kontrollposten. Sikkerhetstjenesten Shin Bet vil deretter sjekke om personen eller noen i familien har en historie med terror eller har forbindelse til en terrororganisasjon, og dermed kan utgjøre en fare for israelere.
Det er hovedsakelig menn mellom 16 og 55 år, og kvinner mellom 16 og 50 år, som må søke. Vanlige begrunnelser er at de har arbeid eller skole i Israel, skal delta på religiøse markeringer, at de trenger medisinsk behandling på israelske sykehus eller skal besøke familie.
Den nye terminalen ved Kalandiya har også seks stasjoner for å detektere metall og to spesielle områder for funksjonshemmede, syke og eldre, for å gjøre passeringen rask og enkel.
«Det er en stor forbedring, fortalte palestineren Yousef Jabareen til Times of Israel i april. Han arbeider som slakter på utendørsmarkedet Mahane Yehuda i Jerusalem.
«Det brukte å ta rundt én time å passere her. Nå tar det bare noen få minutter. Det betyr at jeg får én time ekstra søvn,» la han til.
Det skal også pågå arbeid med å forbedre flyten i biltrafikken gjennom Kalandiya, blant annet ved å øke antallet kjørefiler.
Det er ikke bare kontrollposten Kalandiya som er fornyet de siste månedene. Hittil har 28 biometriske overganger blitt satt i drift. Grenseovergangen mellom Jerusalem og Betlehem har også fått den nye teknologien, skriver Jerusalem Post.
Nesten 90.000 palestinere fra Vestbredden skal nå ha fått arbeidstillatelse i Israel. I tillegg jobber rundt 32.000 palestinere lovlig i israelske bosetninger på Vestbredden. Alle med arbeidstillatelse i Israel kan få utstedt et slikt biometrisk kort. Det er anslått at rundt 30.000 palestinere i tillegg jobber ulovlig inne i Israel.
MIFF skrev nylig at 5000 palestinere fra Gazastripen har fått innreisetillatelse for å arbeide inne i Israel.