I fjor gikk Vinmonopolets alkoholsalg opp med 40 prosent. Mye av årsaken er stengte grenser og mindre taxfreesalg. Tall fra Vinmonopolet viser at det i 2020 var økt salg av vin fra 48 av 57 land. Et av landene som opplevde den aller største veksten var Israel, skriver avisen Dagen.
– En av varegruppene som øker mest i popularitet på Vinmonpolet er salget av israelsk vin. Dette økte med 67 prosent i 2020, sier Vinmonopolets kommunikasjonssjef Jens Nordahl til avisen.
Det er ikke mange år siden det bare var en håndfull israelske viner til salgs i Norge, men de siste årene har utvalget på Vinmonpolet økt betraktelig.
– Det var seks flere israelske produkter på markedet i 2020 enn i 2019, så økt tilbud av israelske produkter forklarer dermed en del av veksten. Det gjør også økt salg av allerede etablerte produkter, forklarer Nordahl.
I tillegg til vin selges det også gin, whiskey og andre drikker fra Israel på Vinmonopolet. Det totale salget av israelske varer økte med 61 prosent.