Kom til MIFF Forum i Ålesund 12.-13. nov! Early bird-rabatt!

Vi trenger deg med på laget!

Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)
Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)

Hvordan bruke sosiale medier for Israel?

- Sosiale medier lar oss fortsatt ikke lese tankene til hverandre. I tekstbasert kommunikasjon får vi heller ikke hjelp av kroppsspråk og tonefall. Derfor gjelder det å formulere seg kort, klart og presist, sier Conrad Myrland. Se presentasjon fra seminar.

Søndag 30. september holdt Conrad Myrland, daglig leder i Med Israel for fred (MIFF), foredrag om bruken av sosiale medier på MIFF-forum i Oslo.

Myrland ga en kort presentasjon av sosiale medier og statistikk for bruken i Norge. Han orienterte også om MIFFs bruk av interaktive kommunikasjonsverktøy, og MIFFs arbeid på Facebook og Twitter.

Se hele foredraget her:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5utE2K9zbeA[/youtube]

 

Ikke glem telefon og SMS

– Det viktigste er ikke å bruke de mest hippe verktøyene, men å snakke om MIFF og Israels beste argumenter i de mediene du bruker fra før. Telefonen er kanskje det aller mest undervurderte «sosiale mediet», sa Myrland. SMS og e-post er også veldig gode verktøy til å dele informasjon fra MIFF, enten det er nyheter fra nettsiden eller informasjon om møter.

Ingen kan spre sitt budskap i alle sosiale medier. Tenk etter hvordan du best får kontakt med venner og kjente som du lettest kan påvirke. Hvilke sosiale medier passer best for dine it-ferdigheter og din uttrykksmåte? Hva er tidseffektivt for deg?

Erfaringen med sosiale medier var svært varierende blant seminardeltakerne, men en rask opptelling viste at andelen Facebook- og Twitter-brukere lå over gjennomsnittet i den norske befolkningen.

 

Klar kommunikasjon

Internett og sosiale medier har gitt Israel-venner et veldig bra verktøy til å dele nyttig informasjon om Israel, og også skape eget innhold.

– Husk at alle normale regler for folkeskikk og god kommunikasjon gjelder også online.

I tekstbasert kommunikasjon får vi ikke “hjelp” av kroppspråk og tonefall, verken i positiv eller negativ retning, noe som gir ekstra utfordring. Husk vi kan fortsatt ikke lese tanker, understreket Myrland.

Til slutt minnet han deltakerne på seminaret hva MIFF fremfor alt ønsker å kommunisere. Målet med informasjonen er «å skape en dypere og større sympati for Israel og det jødiske folk».

Odd Myrland, redaktør for Midtøsten i fokus, formulerte det slik i en artikkel fra 2002:

«Vi tar utgangspunkt i hva folk flest i Israel (de store gruppene) mener. Vår oppgave er å forklare til folk som forstår norsk hvordan israelere flest tenker. Vår oppgave er altså ikke å mene så mye, men å formidle israelernes syn (de største gruppene, og ikke minst Israels lovlig valgte regjering).»

Se hele presentasjonen:

[issuu viewMode=singlePage width=420 height=358 embedBackground=%2300a2e8 titleBarEnabled=true showHtmlLink=false backgroundColor=%23222222 documentId=121001121025-d95db8a621404c58b829e6a4fbcae2b1 name=2012-09-hvordanbrukesosialemedieriforsvaravisrael- username=miff tag=israel unit=px v=2]

Vi håper å gjøre video av foredraget tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart