Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Hvordan bruke sosiale medier for Israel?

Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)
Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)
- Sosiale medier lar oss fortsatt ikke lese tankene til hverandre. I tekstbasert kommunikasjon får vi heller ikke hjelp av kroppsspråk og tonefall. Derfor gjelder det å formulere seg kort, klart og presist, sier Conrad Myrland. Se presentasjon fra seminar.

Søndag 30. september holdt Conrad Myrland, daglig leder i Med Israel for fred (MIFF), foredrag om bruken av sosiale medier på MIFF-forum i Oslo.

Myrland ga en kort presentasjon av sosiale medier og statistikk for bruken i Norge. Han orienterte også om MIFFs bruk av interaktive kommunikasjonsverktøy, og MIFFs arbeid på Facebook og Twitter.

Se hele foredraget her:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5utE2K9zbeA[/youtube]

 

Ikke glem telefon og SMS

– Det viktigste er ikke å bruke de mest hippe verktøyene, men å snakke om MIFF og Israels beste argumenter i de mediene du bruker fra før. Telefonen er kanskje det aller mest undervurderte «sosiale mediet», sa Myrland. SMS og e-post er også veldig gode verktøy til å dele informasjon fra MIFF, enten det er nyheter fra nettsiden eller informasjon om møter.

Ingen kan spre sitt budskap i alle sosiale medier. Tenk etter hvordan du best får kontakt med venner og kjente som du lettest kan påvirke. Hvilke sosiale medier passer best for dine it-ferdigheter og din uttrykksmåte? Hva er tidseffektivt for deg?

Erfaringen med sosiale medier var svært varierende blant seminardeltakerne, men en rask opptelling viste at andelen Facebook- og Twitter-brukere lå over gjennomsnittet i den norske befolkningen.

 

Klar kommunikasjon

Internett og sosiale medier har gitt Israel-venner et veldig bra verktøy til å dele nyttig informasjon om Israel, og også skape eget innhold.

– Husk at alle normale regler for folkeskikk og god kommunikasjon gjelder også online.

I tekstbasert kommunikasjon får vi ikke “hjelp” av kroppspråk og tonefall, verken i positiv eller negativ retning, noe som gir ekstra utfordring. Husk vi kan fortsatt ikke lese tanker, understreket Myrland.

Til slutt minnet han deltakerne på seminaret hva MIFF fremfor alt ønsker å kommunisere. Målet med informasjonen er «å skape en dypere og større sympati for Israel og det jødiske folk».

Odd Myrland, redaktør for Midtøsten i fokus, formulerte det slik i en artikkel fra 2002:

«Vi tar utgangspunkt i hva folk flest i Israel (de store gruppene) mener. Vår oppgave er å forklare til folk som forstår norsk hvordan israelere flest tenker. Vår oppgave er altså ikke å mene så mye, men å formidle israelernes syn (de største gruppene, og ikke minst Israels lovlig valgte regjering).»

Se hele presentasjonen:

[issuu viewMode=singlePage width=420 height=358 embedBackground=%2300a2e8 titleBarEnabled=true showHtmlLink=false backgroundColor=%23222222 documentId=121001121025-d95db8a621404c58b829e6a4fbcae2b1 name=2012-09-hvordanbrukesosialemedieriforsvaravisrael- username=miff tag=israel unit=px v=2]

Vi håper å gjøre video av foredraget tilgjengelig på et senere tidspunkt.


Israel er under angrep fra Iran – vis din støtte nå!

  1. Bli medlem (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart