Å få utdelt denne eksamensoppgaven opplevdes veldig tøft for mange elever. Norsk-israelske Ayelet Hansen fra Oslo forteller at hun først nektet å besvare oppgaven.
– Jeg fikk til svar at jeg måtte besvare oppgaven, så jeg følte på en måte at jeg ble tvunget til å skrive noe som absolutt ikke var sant, fordi jeg ikke vil ha en dårlig karakter. Jeg har aldri følt meg så presset på eksamen i mitt liv av ledelsen, sier Hansen.
En aktiv ungdomspolitiker i Høyre fra Østlandet skriver:
«Jeg kjente jeg ble veldig provosert. For det første å velge Israel mot Palestina på norskeksamen er for drøyt. For det andre å bruke noe av en venstreekstremist som Gilbert er feil, i tillegg når det han sier kun er løgn. For det tredje handler alle de andre oppgavene om undertrykkelse og flyktninger. Å putte Israel i en sånn sammenheng er feil.»
– Brukte sånn 5 minutter på å skjerpe meg for å fokusere på oppgaven, legger ungdomspolitikeren til.
På MIFFs Facebook-side har følgende reaksjon kommet inn fra en elev.
“Jeg hadde eksamen i norsk i dag. I tillegg til hetsen og kampanjen mot Israel, var det lagt opp til å analysere et åpent brev skrevet av en SV-gruppeleder på ca. 1 side. Dette i tillegg til flere andre venstreorienterte oppgaver viser utvilsomt den overveldene politiske innflytelsen og ståstedet til de som har lagd eksamen. Det var venstreside-propaganda fra ende til annen. Jeg er sjokkert og rystet over at noe slik slapp igjennom, skolen skal jo være en politisk nøytral arena.”
Andreas Brennsæter fra Eidsvoll videregående skole skriver til MIFF:
«Oppgaven på eksamen var noe av det mest usmakelig jeg har opplevd på lenge. I tillegg var dette en Del A oppgave som alle, enten man ville eller ikke, måtte besvare. I stedet for at vi skulle gjøre kort greie for noen sentrale virkemidler som er brukt og hva som er formålet med de to tekstene, burde vi heller fått i oppgave å vurdere de to kildene. Her blir det oppvaskmøtet med lærere og skoleledelse!»
Oppvask er det nok først og fremst bruk for i Utdanningsdirektoratet!
En femte elev skriver til MIFF på Facebook.
«En skam, ble kraftig provosert da jeg leste oppgaven.»
En sjette elev går enda lengre.
«Jeg holdt på å spy da jeg fikk oppgaven…»
Andre elever har også skrevet på MIFFs Facebook-side:
«Må si jeg ble ganske paff da jeg så oppgaven i dag. Utrolig dårlig!»
«Ble litt satt ut da jeg fikk denne oppgaven tidligere i dag! Godt gjort av Utdanningsdirektoratet…»
«Jeg tok den eksamen og jeg ble skikkelig forbauset og irritert.»
«Hadde norskeksamen i dag, og merket tydelig at de som har lagd oppgavene hører til på venstresiden.»
«Jeg hadde eksamen i norsk i dag. I tillegg til hetsen og kampanjen mot Israel, var det lagt opp til å analysere et åpent brev skrevet av en SV-gruppeleder på ca. 1 side. Dette i tillegg til flere andre venstreorienterte oppgaver viser utvilsomt den overveldene politiske innflytelsen og ståstedet til de som har lagd eksamen. Det var venstreside-propaganda fra ende til annen. Jeg er sjokkert og rystet over at noe slik slapp igjennom, skolen skal jo være en politisk nøytral arena.»
- Send din protest til Utdanningsdirektoratet på e-post post@utdanningsdirektoratet.no.
- Send din protest til Kunnskapsdepartementet på e-post postmottak@kd.dep.no.
MIFF informerer avgangselevene
Bare noen få timer etter at elevene kom hjem fra eksamen onsdag ettermiddag kunne de se en annonse på Facebook, målrettet mot ungdom i alderen 16-20 år.
Annonsen har følgende tekst:
Feil på feil i eksamen
Hadde du eksamen i norsk 28. mai? La du merke til alle feilene i oppgaveteksten? Se her