- Setter du pris på MIFFs nettside? Gi en gave med SMS i skjemaet under, eller med Vipps (39881) eller bankkonto 78770654539.
I sommer vant Norsk Luftambulanse AS kampen om å drive alle Norges tolv luftambulansebaser fra 1. juni 2018. Den nye driftskontrakten har en varighet på inntil ti år, skriver Luftambulansetjenesten i en pressemelding.
I avtalen har Norsk Luftambulanse forpliktet seg til å stille med nye helikoptre på alle baser. De oppgraderte eller nye Airbus H135- og Airbus H145-maskinene kommer til å benytte elektronikk i cockpiten fra det israelske selskapet Elbit. I cockpit-systemet Helionix brukes Elbits maskinvare blant annet i å lage digitale kart og i systemet som unngår at helikopteret krasjer i terrenget (HTAWS), skriver Aviation International News.
Innen 2018 vil 15 av 17 luftambulansehelikopter i Norge ha israelsk cockpit. Unntakene er to tunge helikopter som vil fly i Tromsø og Ålesund. Allerede fra ifjor har noen av luftambulansene som er i drift i Norge hatt israelsk cockpit, opplyser en velinformet kilde til MIFF.
Senest i oktober i år ble Elbit Systems kåret til beste underleverandør av Airbus Helicopters i 2015. I løpet av det siste tiåret har Elbit levert 4000 enheter til Airbus med elektronikk til helikopter-cockpiter. Bare i år 2015 alene ble 1400 enheter levert, skriver Elbit Systems i en pressemelding. Dette israelske utstyret har allerede reddet mange norske liv. Enda flere vil bli reddet i framtiden.
De som boikotter Israel må, dessverre, velge å takke nei til redning.