Kom til MIFF Forum i Ålesund 12.-13. nov! Early bird-rabatt!

Vi trenger deg med på laget!

Norwegian åpnet sin direkterute fra Oslo til Tel Aviv 31. oktober 2018. (Illustrasjonsfoto: Steve Selwood, flickr.com)
Norwegian åpnet sin direkterute fra Oslo til Tel Aviv 31. oktober 2018. (Illustrasjonsfoto: Steve Selwood, flickr.com)

Hva Norwegian kunne gjort bedre for å få en lønnsom direkterute

KOMMENTAR: Norwegian legger ned direkteruten til Israel etter kun ett år. Er det ikke marked for en direkteflyvning fra Oslo eller er det Norwegian som har sviktet?

Mange er nå svært skuffet over at Norwegian har valgt å legge ned direkteruten til Tel Aviv fra Oslo. Det kan være flere grunner til at en flyrute legges ned, men den må i alle tilfeller bære seg økonomisk. Norwegian sier at de legger ned ruten på grunn av lavere etterspørsel enn forventet.

Jeg sitter ikke på tallene til Norwegian og hvilke forventninger de hadde og hvordan regnestykket ser ut, men mange oss har reist til og fra Israel på ganske velfylte fly og er derfor ganske overrasket.

Uansett er det kun med kjennskap til de faktiske tallene at man kan slå fast om ruten har vært bærekraftig eller ikke. Vi må derfor ta utgangspunkt i at Norwegians begrunnelse stemmer.

Det mest interessante spørsmålet er derfor om Norwegian kunne ha gjort en bedre jobb med direkteruten. Har de utnyttet rutens fulle potensiale?

Her er mine hovedinnvendinger mot Norwegians satsning:

  • Siden det er snakk om en rute til og fra verdens eneste jødiske stat, er det naturlig å bemerke at den ene av de to ukentlige flyvningene er på en lørdag. Å fly på sabbaten er uaktuelt for svært mange jøder. For andre er lørdag en bekvemmelig dag å fly til og fra Tel Aviv på, da det er lite trafikk på flyplassen. Men en av to avganger på en lørdag er neppe det beste å velge hvis man ønsker godt belegg på flyene gjennom hele året.
  • Avgangstidene fra Oslo gjør det vanskelig for folk utenfra Oslo eller utenfor flytogets rekkevidde. Lørdager lander flyet på Gardermoen etter midnatt.

Returen fra Israel på onsdag er så sen at det ikke er mulig å ta et fly videre til blant annet Kristiansand. Flyvningen fra Oslo på lørdag er bedre for de som kan fly under sabbaten, siden den er på ettermiddagen. Men returen fra Israel er enda senere enn på onsdag, slik at til og med Intercity-togene på Østlandet har sluttet å gå. Med landing langt etter midnatt må alle utenom lokalbefolkningen overnatte på Gardermoen. Kort fortalt fører dette til at ruten er lite praktisk for reisende fra blant annet Sørlandet og Vestlandet, såfremt de ikke ønsker å bruke ekstra tid og penger på overnatting ved flyplassen. For alle som kjenner litt til landskapet blant Israelvenner i Norge, er det en kjent sak at Sørlandet og Vestlandet er svært viktige områder med mange potensielle passasjerer for flyselskaper som tilbyr turer til Israel.

Oppsummert: Med sine ruteavganger har Norwegian i praksis gjort ruten lite aktuell for mange reisende fra viktige landsdeler. I tillegg er den upraktisk for de aller fleste reisende, siden man trenger overnatting på Gardermoen ved hjemkomst på lørdag. I tillegg er altså avreise fra Tel Aviv på lørdagen ikke det som gir størst etterspørsel. Man kan også tilføye at det tar tid å etablere en rute. Fikk denne ruten tilstrekkelig tid til å etablere seg? Vi må bare krysse fingrene for at Norwegian ombestemmer seg og prøver med endrede avgangstider eller at et annet selskap griper denne muligheten.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart